Ważenie złomu metali można sobie ułatwić
Znowelizowana ustawa o odpadach wymusza wiele zmian w firmach zajmujących się skupem złomu, czy to metali zwykłych, czy kolorowych i szlachetnych. Konieczne jest prowadzenie elektronicznej ewidencji danych w czasie rzeczywistym – papiery odchodzą do lamusa. Podmioty muszą się rejestrować w Bazie Danych o Odpadach i odnotowywać w systemie każdy transport. Odpowiedni dokument musi mieć przy sobie nawet kierowca ciężarówki. Branża nie ma powodów do zadowolenia, choć powinna, bo zmiany uderzą w szarą strefę. Przy okazji jednak wymuszają zmiany podnoszące koszty prowadzenia działalności. Implementacja nowych systemów ewidencji elektronicznej może być jednak ułatwiona, jeśli użyć do niej systemów ważenia złomu połączonych z przesyłem i przetwarzaniem danych.
Można ważyć nawet „przy okazji”
Na szczęście ważenie złomu nie jest dziś żadnym problemem. Współczesne wagi mogą być tak przemyślnie skonstruowane, że pomiar masy może się odbywać w trakcie normalnych procedur transportowych, przeładunkowych i magazynowych.
Nie trzeba urządzać specjalnego stanowiska ze stacjonarną wagą, skoro wagę da się zamontować na mobilnym żurawiu. Hak podwiesza się pod wagą i dźwig może normalnie pracować. Dane o ciężarze materiału recyklingowego pobierane są na bieżąco i gromadzone w pamięci przenośnego, elektronicznego kontrolera. Stamtąd można je przesłać drogą bezprzewodową i przetwarzać dalej. Można wykonywać w ten sposób ważenie handlowe z dokładnością do jednej dziesiątej procenta. Waga hakowa może też współpracować z komputerem pokładowym żurawia. Jednym z producentów takich wag jest Tamtron – tamtrongroup.com/pl.
Waga wbudowana w szyny
Nie jest też najmniejszym problemem ważenie załadowanych wagonów ani całych pociągów na zakładowej bocznicy. Służą do tego wagi kolejowe, będące w stanie ważyć zarówno podczas postoju, jak i ruchu pociągu. Najdokładniej pracują, jeśli wagony ważone są statycznie, jeden po drugim. Waga kolejowa może też odgrywać istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu pociągów, alarmując o przeciążeniach oraz nierównomiernym rozmieszczeniu ładunku. Alarm może być sygnałem dźwiękowym albo wiadomością tekstową.
Mobilne wagi samochodowe
Aby ważyć złom przewożony samochodami ciężarowymi, nie trzeba wcale budować w tym celu betonowego fundamentu. Waga najazdowa ze stali może być umieszczona w dowolnym miejscu, wystarczy do tego odpowiednio twarde podłoże. Montaż i demontaż takiej wagi odbywa się szybko, toteż można go wykonywać wielokrotnie. Możliwe jest także ważenie ciężarówek z przyczepami, przy czym masa każdego członu określana jest osobno. Waga może współpracować z kamerą i systemem identyfikacji numerów rejestracyjnych, dzięki temu kierowca nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności – wystarczy, że wjedzie na pomost i zatrzyma pojazd.
Na uwagę zasługuje także fakt, że dane z ważenia mogą być przetwarzane komputerowo, również w chmurze. Pozwala to uprościć zarządzanie składami, magazynami, raportowanie, rozliczenia handlowe i fakturowanie.