Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ważenie złomu metali można sobie ułatwić

Znowelizowana ustawa o odpadach wymusza wiele zmian w firmach zajmujących się skupem złomu, czy to metali zwykłych, czy kolorowych i szlachetnych. Konieczne jest prowadzenie elektronicznej ewidencji danych w czasie rzeczywistym – papiery odchodzą do lamusa. Podmioty muszą się rejestrować w Bazie Danych o Odpadach i odnotowywać w systemie każdy transport. Odpowiedni dokument musi mieć przy sobie nawet kierowca ciężarówki. Branża nie ma powodów do zadowolenia, choć powinna, bo zmiany uderzą w szarą strefę. Przy okazji jednak wymuszają zmiany podnoszące koszty prowadzenia działalności. Implementacja nowych systemów ewidencji elektronicznej może być jednak ułatwiona, jeśli użyć do niej systemów ważenia złomu połączonych z przesyłem i przetwarzaniem danych.

Ważenie złomu metali można sobie ułatwić

Można ważyć nawet „przy okazji”

Na szczęście ważenie złomu nie jest dziś żadnym problemem. Współczesne wagi mogą być tak przemyślnie skonstruowane, że pomiar masy może się odbywać w trakcie normalnych procedur transportowych, przeładunkowych i magazynowych.

Nie trzeba urządzać specjalnego stanowiska ze stacjonarną wagą, skoro wagę da się zamontować na mobilnym żurawiu. Hak podwiesza się pod wagą i dźwig może normalnie pracować. Dane o ciężarze materiału recyklingowego pobierane są na bieżąco i gromadzone w pamięci przenośnego, elektronicznego kontrolera. Stamtąd można je przesłać drogą bezprzewodową i przetwarzać dalej. Można wykonywać w ten sposób ważenie handlowe z dokładnością do jednej dziesiątej procenta. Waga hakowa może też współpracować z komputerem pokładowym żurawia. Jednym z producentów takich wag jest Tamtron – tamtrongroup.com/pl.

Waga wbudowana w szyny

Nie jest też najmniejszym problemem ważenie załadowanych wagonów ani całych pociągów na zakładowej bocznicy. Służą do tego wagi kolejowe, będące w stanie ważyć zarówno podczas postoju, jak i ruchu pociągu. Najdokładniej pracują, jeśli wagony ważone są statycznie, jeden po drugim. Waga kolejowa może też odgrywać istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu pociągów, alarmując o przeciążeniach oraz nierównomiernym rozmieszczeniu ładunku. Alarm może być sygnałem dźwiękowym albo wiadomością tekstową.

Mobilne wagi samochodowe

Aby ważyć złom przewożony samochodami ciężarowymi, nie trzeba wcale budować w tym celu betonowego fundamentu. Waga najazdowa ze stali może być umieszczona w dowolnym miejscu, wystarczy do tego odpowiednio twarde podłoże. Montaż i demontaż takiej wagi odbywa się szybko, toteż można go wykonywać wielokrotnie. Możliwe jest także ważenie ciężarówek z przyczepami, przy czym masa każdego członu określana jest osobno. Waga może współpracować z kamerą i systemem identyfikacji numerów rejestracyjnych, dzięki temu kierowca nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności – wystarczy, że wjedzie na pomost i zatrzyma pojazd.

Na uwagę zasługuje także fakt, że dane z ważenia mogą być przetwarzane komputerowo, również w chmurze. Pozwala to uprościć zarządzanie składami, magazynami, raportowanie, rozliczenia handlowe i fakturowanie.