Wynajem kontenerów i zasady segregacji odpadów
Wypożyczenie kontenera na odpady jest istotnym elementem przygotowań do remontu, demontażu lub rozbudowy domu czy mieszkania. Jak wynająć kontener, aby zapewnić sobie wygodne i zgodne z przepisami składowanie odpadów? Jak prawidłowo segregować odpady, które powstają podczas prac budowlanych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.
Konieczność wynajmu kontenera na odpady budowlane
Odpady powstałe w trakcie remontów lub budowy nie mogą być gromadzone w sposób dowolny. Zgodnie z przepisami, osoby wytwórcze tego typu odpadów są zobowiązane do korzystania z odpowiednich kontenerów. Nie nadają się do tego zwyczajne pojemniki na odpady komunalne, które są przeznaczone do gospodarstw domowych i segregowane są na pięć kategorii: papier, metal i tworzywo sztuczne, szkło, odpady biodegradowalne oraz odpady zmieszane. Odpady budowlane i remontowe nie mieszczą się w żadnej z tych kategorii, nie mogą być także traktowane jako odpady zmieszane. Zgodnie z art. 1 pkt 7 Ustawy o odpadach, odpady budowlane i rozbiórkowe nie kwalifikują się jako odpady komunalne.
W związku z tym, koszty wywozu odpadów komunalnych nie pokrywają usuwania odpadów z miejsc budowy czy remontu. Wytwórcy takich odpadów muszą samodzielnie zorganizować ich wywóz. Ponadto, proces recyklingu odpadów komunalnych różni się od procesu odzyskiwania surowców z gruzu, dlatego ich mieszanie mogłoby zakłócić skuteczność recyklingu obu typów odpadów.
Procedura wynajmu kontenera na odpady
Aby zorganizować wynajem kontenera na odpady, należy nawiązać kontakt z firmą specjalizującą się w wywozie odpadów budowlanych. Komunikacja z takimi firmami często odbywa się telefonicznie, mailowo lub za pomocą formularzy dostępnych na ich stronach internetowych. Kontakt telefoniczny jest zwykle najbardziej bezpośredni, umożliwia zadawanie pytań i wyjaśnianie wszelkich wątpliwości na temat usług związanych z wynajmem kontenera i jego późniejszym odbiorem. W trakcie rozmowy można dowiedzieć się o dostępnych rozmiarach i nośności kontenerów, co pozwoli na dobranie odpowiedniego modelu do swoich potrzeb. Można także uzgodnić miejsce i czas dostarczenia pojemnika. Często możliwe jest zorganizowanie transportu kontenera na miejsce już na następny dzień. Formalności związane z wynajmem są zazwyczaj ograniczone do minimum. Przykładowo, firmy takie jak gruzwoz.pl oferują szeroki wybór kontenerów, od tych przeznaczonych na gruz po kontenery na odpady zielone, przydatne podczas reorganizacji ogrodu.
Zasady segregacji odpadów budowlanych
Rozmiar i rodzaj wynajętego kontenera zależą od zakresu prac budowlanych lub remontowych. Typowy kontener na gruz może pomieścić odpady takie jak beton, cegły, różnego rodzaju ceramika oraz armatura łazienkowa, tynki, stare tapety, okleiny oraz mieszanki gipsowe i materiały konstrukcyjne.
Często zalecane jest również wynajęcie osobnego kontenera na tworzywa sztuczne i metale, gdzie można segregować materiały izolacyjne, okablowanie, odzież roboczą i inne tekstylia jak ścierki czy szmatki, a także gumę. Do kontenera na metale można wrzucać fragmenty wykonane z aluminium, ołowiu, cynku, żelaza, stali oraz innych mieszanek metali, na przykład stare rury instalacji hydraulicznej.
Co do opakowań, w trakcie budowy lub remontu generuje się dużą ilość odpadów opakowaniowych. Do kontenera mogą trafić opakowania papierowe i kartonowe, metalowe puszki, szklane słoiki oraz plastikowe i wielomateriałowe opakowania.
Planowane jest wprowadzenie obowiązku segregacji odpadów budowlanych na co najmniej 6 frakcji, co będzie dotyczyć wytwórców odpadów działających gospodarczo. Dokładne kategorie frakcji, na które będą dzielone odpady, są jeszcze w trakcie opracowywania.
Wynajem kontenera na odpady budowlane i remontowe jest niezbędny dla legalnego postępowania z takimi odpadami. Nie jest konieczne posiadanie własnego kontenera, wystarczy wynająć go od firm zajmujących się wywozem gruzu w Warszawie lub innym dowolnym mieście. Proces wynajmu jest szybki i prosty, nie wymaga wielu formalności, a kontener podstawiony pod wskazany adres może być używany przez kilka dni. Po tym czasie pracownicy firmy odbierają pojemnik i odprowadzają jego zawartość do utylizacji.