Wielka przebudowa hali peronowej. Co dokładnie zrobią?
LEGNICA. W końcu podróżni doczekali się tej informacji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przebudowę i remont części peronowej legnickiego dworca. Sprawdziliśmy, co dokładnie ulegnie zmianie. Na pewno będzie lepiej.
Ok. 20 mln zł ma kosztować całość prac. Będzie sporo roboty, ale efekt będzie bardzo widoczny.
Co do zmiany?
Odtworzony zostanie świetlik dachowy na hali peronowej, przywrócone zostaną przeszklone fragmenty połaci dachu i ścian bocznych oraz szklane elementy ściany frontowej. W środku hali i tunelów zostanie zamontowane nowe oświetlenie.
Wyremontowane zostaną hala peronowa oraz wiata na peronie nr 1. Wymienione zostaną pokrycia z blachy i rynny. Jej stalowa konstrukcja zostanie wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną.
Zlikwidowany wraz z nieużytkowanym magazynem zostanie tzw. peron pocztowy, który już od dawna jest nieczynny (znajduje się pomiędzy peronami 1 i 2). Peron 1 obecnie znajdujący się na wysokości 0,33 m zostanie podniesiony do wysokości 0,55 m, z kolei perony znajdujące się pod główną halą z wysokości 0,19-0,42 m podniesione zostaną do równej wysokości 0,76 m. Wszystkie perony zostaną skrócone. Ich długość sięgać będzie maksymalnie do schodów do tunelu północnego.
Wyremontowany zostanie obskurny dziś tunel główny w którym poza remontem ścian i wykonania nowej posadzki pojawią się windy osobowe. W sumie wind będzie 5 (winda do peronu 1 będzie znajdować się obok tunelu głównego). Znajdujący się tuż obok tunel bagażowy (tzw. pocztowy) zostanie częściowo przebudowany, ale w znacznie większej części zlikwidowany.
Zmiany czekają też tunel "północny", który również zostanie przebudowany i całkowicie wyremontowany. Z tunelu północnego będzie można wyjść w dwóch kierunkach, zarówno na ul. Ścinawską, jak i na parking przy budynkach dworcowych. Parking również będzie przebudowany.
Zmienią się też dawne budynki dyżurnych ruchu. Będą one przebudowane i wyremontowane, w tym jeden z nich będzie przystosowany do pełnienia roli serwerowni.
To jeszcze nie koniec. Konserwacji poddane zostaną żurawie wodne, zlikwidowane zostaną nieczynne windy towarowe znajdujące się tuż za zejściem do tunelu północnego.
Wyremontowane zostaną też mury oporowe po dwóch stronach hali peronowej.
Oczywiście nie zabraknie prac związanych z sieciami i kanalizacją.
Co wykonane ma być w pierwszej kolejności?
Jeszcze w roku 2017 ma zostać przeprowadzony remont tunelu "północnego", tak by w kolejnym etapie prac, tj. m.in. przebudowy tunelu głównego, pasażerowie mogli w tym czasie korzystać z tunelu północnego.
W latach 2018-2019 przeprowadzone będą pozostałe prace.
Oferty do przetargu można składać do 14 czerwca br., natomiast prace mają się zakończyć do 25 grudnia 2019 roku.