Legnica pozbywa się azbestu. Usunięto 72 tony
LEGNICA. W ciągu ostatnich 5 lat gmina unieszkodliwiła 72 tony azbestu z różnych nieruchomości na terenie miasta. Koszt tego przedsięwzięcia to około 40 tys. zł, z czego 85 proc. było dotacją Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Tegoroczne prace w ramach „Programu usuwania azbestu na terenie gminy Legnicy” objęły głównie nieruchomości gospodarcze osób fizycznych w rejonie Piekar i Przybkowa, które przystąpiły do tego projektu. Specjalistyczna firma na zlecenie gminy zdemontowała i wywiozła do utylizacji materiały zawierające azbest w ilości ponad ośmiu ton. Były to głównie pokrycia dachowe (tzw. eternit), rury i płyty cementowo-azbestowe.
Przypomnijmy. Prace związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest dofinansowywane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu przeprowadzono już w latach 2011 i 2012.
Usunięto go wówczas ponad 13 ton z nieruchomości gminnych i należących do Zarządu Gospodarki Mieszkaniowej. Kolejne lata starań gminy , podmiotów gospodarczych, przedsiębiorstw, spółdzielni mieszkaniowych i szpitala wojewódzkiego dały wynik 200 ton.
Program został opracowany w 2009 r. i przyjęty przez Radę Miejską w roku 2010. Sporządzona wówczas inwentaryzacja wykazała obecność w mieście 382,5 tony azbestu. Sytuacja jest corocznie aktualizowana. Obecnie jest go jeszcze ok. 337 ton. Azbest ma być całkowicie wyeliminowany do 2032 roku.
Pod tym względem jesteśmy na tle innych dużych miast w dużo korzystniejszej sytuacji. Inwentaryzacja wykazała też, że właścicielami 90 proc. obiektów, w których występują materiały azbestowe, są osoby fizyczne i to one stanowią beneficjentów gminnego dofinansowania. Dofinansowanie nie dotyczy odbudowy pokryć dachowych czy elewacji, ani też zabezpieczenia konstrukcji dachu do czasu nowego pokrycia.