Koleje Dolnośląskie i PKP Cargo wyremontują zabytkowy parowóz
LEGNICA. Dotychczas maszyna znajdowała się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. Ważący niespełna 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe jako kolejowa atrakcja turystyczna.
Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu. Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafił do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.
- Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są nieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich – To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.
W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację, by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.
- Kiedy prezes Kolei Dolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa priorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki PKP Cargo. – Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tym także naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż u nas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomnieć mieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopiero KGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jego prawdziwe koło zamachowe – dodaje.
Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.