Kiedy koniec remontu hali peronowej? (FOTO)
LEGNICA. Kilka lat temu zakończyły się prace przy dworcu kolejowym w Legnicy, ale do pełni szczęścia brakowało modernizacji tunelu i hali peronowej wraz z przebudową peronów. Prace trwają, choć ich tempo pozostawia wiele do życzenia. Nowy termin ich zakończenia to III kwartał 2021 roku.
Umowa na modernizację tunelu, a także hali i peronów została podpisana w marcu 2018 roku z grupą Fewaterm Sp. z o.o. s. k. Pierwotnie prace powinny skończyć się w roku 2020, ale już od dawna było widać, że ten termin jest w zasadzie nierealny. Efekt? Jak na blisko 1,5 roku (oficjalnie prace rozpoczęto 19.07.2019 roku) zrobiono nowe poszycie dachowe nad wejściem na peron nr 1, nad peronem nr 5 jest nowe, drewniane zadaszenie, natomiast nad peronem nr 2 oczyszczono, zabezpieczono i pomalowano konstrukcję nawy. Przy peronie nr 2 odtworzono i wzmocniono ściany oraz fundamenty.
- Trwa budowa kanalizacji opadowej. Na peronie nr 5 przygotowano tymczasowy posterunek, po przeniesieniu obecnych urządzeń wykonawca przystąpi do rozbiórki istniejącego budynku posterunku zlokalizowanego na peronie nr 3 - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dlaczego zatem prace idą wolniej niż zakładano? - Zmiana terminu zakończenia prac wynika z rozszerzonego zakresu działań m.in. konieczności dodatkowych robót, których wcześniej nie można było przewidzieć na etapie opracowywania dokumentacji przetargowej. Dłuższy niż zakładano był również proces uzgodnień prac z konserwatorem zabytków, ważny ze względu na zachowanie zabytkowych elementów w czynnym obiekcie. Ustalony termin zakończenia wszystkich robót objętych zamówieniem to III kwartał 2021 r. - tłumaczy rzecznik.
Według ogłoszenia BIOZ na budowie, koniec prac zaplanowano dokładnie na 30.07.2021r. W tym czasie jest bardzo dużo robót do wykonania. Są to m.in. montaż czterech wind czy całkowita przebudowa dwóch głównych peronów nr 3 i nr 4.
- Znaczącym zakresem jest renowacja i odtworzenie zabytkowej hali głównej, wraz z przedhalą i nawami bocznymi. Dach oraz inne elementy hali peronowej będą odtworzone zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Przewidziano deskowanie z pokryciem papą - dodaje Mirosław Siemieniec.
Legnicki obiekt jest jednym z największych tego typu w kraju. Hala ma 120 metrów długości, prawie 60 metrów szerokości i 20 metrów wysokości.
Modernizacja kosztować będzie ok. 27 mln zł. Legnicka stacja jest jedną z trzech najważniejszych na Dolnym Śląsku. Należy do tzw. dworców wojewódzkich. Takich na liście znajduje się 13 w Polsce (na Dolnym Śląsku Legnica i Wałbrzych). Wyższą kategorię, tzw. premium ma 18 dworców (na Dolnym Śląsku tylko Wrocław).
{gallery}galeria/wydarzenia/17-12-20-hala-peronowa-legnica-fot-dawid-soltys{/gallery}