Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich wzbudziła zachwyt (FOTO)

LEGNICA.  Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich oficjalnie otwarta. „To kluczowa inwestycja kolejowa w regionie” – podkreśla Damian Stawikowski, prezes spółki. Dziś podczas uroczystości związanych z jubileuszem 15-lecia KD miało miejsce oficjalne jej otwarcie. – To ważny dzień nie tylko dla Kolei Dolnośląskich, ale dla całego województwa dolnośląskiego. To przykład powiązania środków budżetu województwa i środków europejskich. Koszt tej hali to około 75 milionów złotych, z czego 85% pochodziło z funduszy unijnych. To sukces wielu osób którym chciałem serdecznie podziękować – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. - Stanęliśmy przed koniecznością czy być zależnym od serwisowania naszego taboru czy usamodzielnić się. Skoro KD przejeżdżają kolejne miliony kilometrów to oczywiste jest ze warto mieć swoje zaplecze serwisowe. Pozwoli to zdecydowanie obniżyć koszty serwisu – dodaje Cezary Przybylski.

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich wzbudziła zachwyt (FOTO)

Przez lata Koleje Dolnośląskie zyskały opinię lidera w dziedzinie usług kolejowych, podnosząc standardy podróżowania i inwestując w nowoczesny tabor. Stałe rozszerzanie sieci połączeń zaowocowało osiągnięciem imponującego rekordu – w lipcu przewoźnik przejechał milion kilometrów. Tak dynamiczny rozwój wymaga odpowiedniego zaplecza.

– Hala serwisowa jest najlepszym dowodem jak prężnie rozwijają się Koleje Dolnośląskie. Ta kadencja stoi pod znakiem renesansu połączeń kolejowych. Działania, które podejmujemy w ramach zarządu, we współpracy z rządem, czyli przejęcia linii kolejowych i rewitalizacje powodują, że Koleje Dolnośląskie zaczynają się pojawiać w miejscowościach, które od 20 lat nie widziały pociągów. To dowód tego, że kierunek który obraliśmy na początku kadencji był słuszny i że jest on potrzebny. Mieszkańcy oczekiwali tych działań – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Niezbędna do rozwoju infrastruktura

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich ma ponad 6,5 tysiąca mkw. powierzchni, trzy tory o długości 120 metrów, jeden tor przeznaczony na całoroczną myjnię automatyczną. Obiekt jest wyposażony w tokarkę podtorową (na odrębnym torze), nadziemną i podziemną infrastrukturę techniczną oraz zbiorniki i dystrybutory paliwa.

– Ta „szopa” (w języku kolejarskim hala serwisowa) jest niezwykle efektowna i została wybudowana z wielkim rozmachem. Dzięki niej, będzie można realizować prace utrzymaniowe i serwisowe w najwyższym standardzie, po to, aby Koleje Dolnośląskie mogły świadczyć jak najlepsze usługi. Pracownicy będą mogli pracować w komfortowych warunkach na miarę XXI wieku, a pasażerowie uzyskają jeszcze lepiej przygotowane pociągi to tego, aby bezpiecznie i ekologicznie podróżować po Dolnym Śląsku czy nawet nad morze w ramach wakacyjnej oferty Kolei Dolnośląskich – dodaje Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku

Koleje Dolnośląskie dzięki długofalowej strategii systematycznie unowocześniają i poszerzają swoje zaplecze techniczne. W zeszłym roku przewoźnik zakupił aż 31 nowoczesnych pociągów pasażerskich (6 sztuk impuls2 oraz 25 sztuk Elf2), dzięki czemu stał się posiadaczem największej floty pojazdów Elf2 w Polsce.

Inwestycja została zrealizowana przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowity koszt jej budowy wyniósł 75 mln zł.

– Na 15-lecie Kolei Dolnośląskich chciałbym podziękować całemu mojemu zespołowi i zarządowi województwa. Ta hala to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Będzie nam pomagać codziennie aby mieszkańcy regionu mogli komfortowo podróżować po Dolnym Śląsku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

- Jestem pod wielkim wrażeniem, ale chcielibyśmy żeby tych przejechanych przez Koleje Dolnośląskie kilometrów było jeszcze więcej. I jestem przekonany ze tak będzie bo widać jak koleje i województwo się rozwijają dzięki dobrej współpracy – dodaje Andrzej Kredkowski, Radny Województwa Dolnośląskiego.

Na uroczystość otwarcia licznie przybyli samorządowcy Zagłębia Miedziowego. Obecni byli m.in. starostowie Powiatu legnickiego Adam Babuśka i Janina Mazur, starosta Pwiatu Lubińskiego Paweł Kleszcz i Ewa Hoszowska , zastępca wójta Kunic. - Jestem pod ogromnym wrażeniem finału inwestycji - mówi starosta Adam BABUŚKA. - Trzytorowa hala serwisowa, myjnia kolejowa czy unikatowa tokarka podtorowa - teraz już wiadomo dlaczego Koleje Dolnośląskie tak prężnie się rozwijają.

Fot.Zbigniew Jakubowski