Bezpartyjna ofensywa komunikacyjna (FOTO)
LEGNICA. Na przystanku autobusowym przy MPoint na ul. Wrocławskiej w Legnicy odbyła się konferencja prasowa podczas której zaprezentowani zostali kandydaci do parlamentu z ramienia Bezpartyjnych Samorządowców. Wśród obecnych byli m.in. Tymoteusz Myrda, kandydat do Senatu RP z okręgu nr 1, Paweł Kleszcz, nr 2 na liście do Sejmu RP czy legniczanin, Bartłomiej Rodak (nr 5 na liście do Sejmu RP).
Wprowadzenie darmowej komunikacji miejskiej i regionalnej w całym kraju to jeden z postulatów wyborczych Bezpartyjnych Samorządowców. - Zanim ujęliśmy ten punkt w swoim programie policzyliśmy i przeanalizowaliśmy koszty jej wprowadzenia. Znaleźliśmy też źródło finansowania. Rozwiązanie to miałoby być sfinansowane z pieniędzy, które są przekazywane z budżetu państwa na telewizję publiczną - mówi Tymoteusz MYRDA, ubiegający się o miejsce w Senacie RP. - Dokładnie 2 miliardy złotych. Gdyby zapytać się Polaków czy wolą aby te 2 mld były przeznaczane na telewizję publiczna czy na bezpłatną komunikację to łatwo przewidzieć co Polacy by wybrali...
Postulat bezpłatnej komunikacji w całym kraju to koronny oręż w walce o parlament. Sensowny zwłaszcza, że za Bezpartyjnymi Samorządowcami przemawiają lata doświadczeń. Bezpłatna komunikacja jest w Lubinie, jest w Polkowicach, Jaworze, jest w powiecie lubińskim. Być może od jutra przybierze realny kształt w powiecie polkowickim...
Paweł KLESZCZ, starosta lubiński, jeden z orędowników rozszerzenia(skutecznego bezpłatnej komunikacji na powiat legnicki ne krył, że ma powody do satysfakcji.
- Od niedawna wprowadziliśmy bezpłatną komunikację na teren powiatu legnickiego - do Prochowic. Rozmowy z burmistrz Alicją Sielicką z Prochowic były krótkie i bardzo ale to bardzo konkretne. Nasze autobusy jadą do Prochowic od Gogołowic a wracają przez Lisowice. Raportuję je co kilka dni i frekwencja w autobusach pokazuje, że był to nasz wspólny strzał w "10-tkę". Bezpłatna komunikacja jest obecna w wielu polskich miastach i wszędzie przynosi pożądane efekty. Wprowadzenie jej zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli gospodarza danej jednostki samorządu terytorialnego oraz radnych, którzy stosowną uchwałę muszą przegłosować. Jeżeli po wyborach zdobędziemy realny wpływ na władzę to możemy zadeklarować, że bezpłatna komunikacja będzie w całym kraju.
Kandydujący do Sejmu Andrzej MIELOCH z Legnicy wskazał także na jeden bardzo ważny czynnik związany z komunikacją bezpłatną. - Za bezpłatną komunikacją przemawiają nie tylko zalety środowisko, ale i ludzie. Tak naprawdę obecnie nie ma gdzie kupować biletów. Nie ma popularnych kiosków Ruchu a jak są to sprzedaż biletów nie jest opłacalna. Kierowcy także nie sprzedają biletów . Starsza osoba aby jechać autobusem musi posiadać kartę płatnicza aby kupić bilet w autobusie wyposażonych w urządzenie do sprzedaży biletów. Ta sytuacja w ogromnym stopniu uziemia seniorów w domach.
Bartek RODAK: - Legnicę stać na bezpłatną komunikację, a może się okazać, że będzie ona kosztowała miasto… mniej, niż ta płatna. Jestem przekonany, że bezpłatną komunikację w Legnicy da się wprowadzić, na drodze ustawy w całym kraju, lub uchwałą rady miejskiej w przyszłej kadencji samorządowej. I my to zrobimy, czy to w parlamencie, czy w samorządzie tego zaniedbanego, jednak wciąż z ogromnym potencjałem miasta ... Zakorkowane ulice nawet poza godzinami tzw. szczytu brak parkingów – to bolączka Legnicy. Mieszkańcy Legnicy borykają się na co dzień z wieloma problemami, stojąc w korkach tracimy bardzo cenny czas, emitujemy hałas, spaliny, zanieczyszczamy środowisko, którym później oddychają nasze dzieci. Samochody wymagają kolejnych parkingów, które zajmują tereny, które można przeznaczyć na tak potrzebną w każdym mieście zieleń . Są jednak już takie, w których bezpłatna komunikacja miejska rozwiązuje odwieczne problemy mieszkańców. Najlepszym przykładem, że „da się” są Lubin, Bełchatów oraz Kalisz i ich wzorem Bezpartyjni Samorządowcy chcą w całej Polsce wprowadzić darmowe przejazdy dla wszystkich. Pomysłów na rozwiązanie problemów z parkowaniem w miastach jest wiele, jednym z nich Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, które nie tylko nie pomagają w zmniejszeniu ruchu aut, ale też najczęściej doprowadzają do likwidacji wielu miejsc parkingowych. Korki są coraz większe, a „rewolucyjne” pomysły na ich zmniejszenie najczęściej przynoszą odwrotny skutek. Pora przyznać, że problemy były, są i będą, jeśli nie wprowadzi się konkretnych zmian, które doprowadzą do tego, iż mieszkańcy przesiądą się ze swoich samochodów w autobusy czy tramwaje. Prezydent Legnicy Krzakowski przez pewien czas wprowadził darmową komunikację dla dzieci i młodzieży szkolnej. Trwało to krótko a zaniechanie tego tłumaczeniem, że skomplikowana jest sytuacja budżetowa miasta brzmi mało poważnie. Legnica w tym momencie jest takim bastionem, twierdzą , w któej dobro mieszkańca jest na szarym końcu. Czas to zmienić !
Tymoteusz MYRDA: - Pytacie mnie dlaczego w Lubinie można a w Legnicy nie da się wprowadzi bezpłatnej komunikacji? W Lubinie od lat prezydentem jest Robert Raczyński- w Legnicy Tadeusz Krzakowski. I teraz mieszkańcy, wyborcy muszą sobie odpowiedzieć na pytanie kto jest lepszym gospodarzem miasta ...
W konferencji prasowej wzięli udział także kandydaci do Sejmu RP z okręgu nr 1: Mariusz Kozak (nr 6), Kamil syn Krzysztofa Strynkowski (nr 10), , Agata Kanas-Pastwa (nr 18) oraz Tomasz Kapral (nr 20).
Fot. Zbigniew Jakubowski