Ile kosztuje prestiż? Tour de Pologne w Legnicy...
LEGNICA. W tegorocznej edycji Tour de Pologne kolarze rozpoczną ściganie we Wrocławiu. Wyścig zakończy jazda indywidualna na czas, rozgrywana na ulicach Wieliczki. Po ogłoszeniu trasy wielu kibiców narzekało, że Tour kolejny raz przejeżdża tylko przez południową Polskę. – Musimy tak układać trasę, żeby była interesująca dla zawodników. Żeby był podjazd pod metę na górce. W tym roku jest bardzo dużo górskich, ciężkich etapów: Karpacz, Legnica, Wałbrzych, Cieszyn, Zakopane, Bukowina, czyli już mamy sześć etapów górskich, do tego czasówka. – mówi Czesław Lang.
Miastem etapowym wyścigu jak już wiadomo będzie Legnica. Wpływ na trasę wyścigu mają też finanse. Za organizację startu lub mety Touru samorządy muszą zapłacić. Próbował o to dopytywać się na ostatniej sesji radny Andrzej LORENC. I nic się nie dowiedział... Ile samorządy płacą? Poszperaliśmy tu i ówdzie samorządy w Polsce powinny być transparentne...

Trzy lata temu Zamość i Chełm wydały na ten cel po 150 tys. złotych. W 2023 roku lokalne media pisały, że za organizację całego etapu Katowice zapłaciły aż 750 tys. złotych.
Tour de Pologne będzie transmitowany na antenach TVP, a także w Eurosporcie, do której wraca po kilkuletniej przerwie.
Ile samorządy wydają na promocję w Tour de Pologne?
W zeszłym roku na promocję w związku z Tour de Pologne Kraków wydał ponad 800 tys. zł, Katowice 650 tys. zł, Rzeszów 300 tys. zł, Tarnowskie Góry blisko 250 tys. zł, a Zakopane i Zawiercie 200 tys. zł - wyliczyła „Gazeta Wyborcza”. W każdym ze wspomnianych miast był start lub meta jednego z etapów Tour de Pologne.
Mniejsze miejscowości mogą liczyć na promocję w związku z tzw. lotnymi lub górskimi premiami. W 2025 roku na ten krok zdecydowały się m.in. Polkowice (25 tysięcy) i Prochowice (10 tysięcy)
W tym roku Kraków pod batutą nowego prezydenta miasta policzył pieniądze i uznał, że nie stać ich na organizację etapu w Krakowie! Legnicę było stać...
Za co gminy właściwie płacą?
Lang Team zasłania się tajemnicą handlową, ale dziennikarze swoimi drogami dotarli do zeszłorocznej oferty dla niektórych miast etapowych. Lang Team gwarantował w niej np. bezpośrednią relację z etapu w TVP 1 i TVP Sport (minimum 90 minut) oraz w Eurosport 1 (min. 45 minut na antenie trafiającej do ponad 100 krajów świata), a także pojawienie się w głównym wydaniu „Wiadomości”,
Np. Zakopane, wydało przed rokiem 200 tys. zł w związku z organizacją Tour de Pologne, i było zadowolone z zaangażowania w wyścig. - Sama kampania TdP w telewizji to 2,6 tys. zwiastunów, w których pojawiło się Zakopane, cztery godziny transmisji na żywo z naszego etapu, a ekwiwalent wiadomości w mediach wyceniamy na prawie 5 mln zł – zapewniali urzędnicy magistratu w Zakopanem.
Sęk w tym, że Legnica to nie Zakopane....
Z kolei tegoroczny udział Cieszyna (4. etap z Rybnika do Cieszyna) w organizacji TdP kosztuje 100 000 zł brutto, wypłacone firmie Lang Team na mocy umowy zawartej z Lang Team Ale to nie wszystko! Wg źródeł mediów w Cieszynie ta kwota obejmuje jedynie prawo do zorganizowania mety etapu i podstawowy pakiet promocyjny. Ponadto, poza tą płatną z góry opłatą, miasto będzie musiało ponieść dodatkowe koszty związane z szeroko rozumianym zabezpieczeniem trasy (stożki, barierki, blokada ulic, działania Straży Miejskiej, obsługą medyczną wydarzenia, dodatkową ochroną (?), ubezpieczeniem (?), zapleczem sanitarnym (?), dodatkową obsługą (?) i pracą służb MZD, (…) – bo szczegóły umowy zw. z TDP pozostają niejawne, a miasto zasłoniło się tajemnicą handlową.
Nieoficjalnie mówi się, że te realne koszta (z włączeniem tzw. kosztów ukrytych), które poniosą podatnicy w Cieszynie mogą wzrosnąć o co najmniej kolejne 100 000 zł. Czy w Legnicy Macieja KUPAJA poznamy rzeczywiste koszty organizacji etapu Tour de Pologne?
Mało prawdopodobne, bo szczegóły umowy zw. z TDP pozostają niejawne, a miasto zasłania się tajemnicą handlową. Zresztą gdyby faktycznie to zamknęło się kwotą ok. 200 -250 tysięcy złotych to nie jest tak tragicznie. W końcu Legnicę stać było na wydanie 24,6 tysięcy na... polonez w Rynku na zaproszenie Gazety Wyborczej...
Pierwszy etap wyścigu:
- Wrocław (450 tys)
- Kąty Wrocławskie (35 tys)
- Środa Śląska (25 tys)
- Ścinawa (10 tys)
- Polkowice (25 tys)
- Prochowice (10 tys)
- Legnica (ok. 250 tys)
Do rzecznika prasowego legnickiego Ratusza wysłaliśmy pytania. Uzyskanie odpowiedzi na nie pozwoli precyzyjnie określić wydatki Legnicy na organizację Tour de Pologne...
Oto pytania wysłane wczoraj do Ratusza:
1. Jaki jest przewidywany koszt organizacji TdP na terenie miasta w 2025?
A) Proszę o wskazanie rodzajów kosztów oraz źródeł finansowania z budżetu miasta (kategorie z budżetu)
B) Czy miasto ponosi koszt licencji lub innej opłaty za prawo do organizacji TdP na terenie miasta?
2. Czy TdP zwróciło się do miasta z propozycją organizacji TdP? Jeśli tak, to proszę o udostępnienie oferty, symulacji etc. i korzyści, jakie TdP proponuje miastu.
3. Jakie korzyści oraz zyski miasto przewiduje uzyskać w wyniku organizacji TdP w 2025? Proszę o udostępnienie symulacji/prognoz.
Komentarze