Muszą wiedzieć, jak się bronić
LEGNICA. Nauczą się kilku podstawowych chwytów samoobrony. Najważniejsze jednak, że dowiedzą się, jak rozładować agresję i wyciszyć emocje. Wszystko dla własnego bezpieczeństwa. Pracownicy socjalni legnickiego MOPS-u przejdą dwuetapowe szkolenie.
Kiedy lepiej się bronić i walczyć o swoje, a kiedy uciekać? Jak rozmawiać z osobą nietrzeźwą albo niepełnosprawną umysłowo? Jak rozładować emocje i stonować atmosferę? Pracownik socjalny musi to wiedzieć. - Chodzi o to, by w trudnej, kryzysowej sytuacji nie podnosić ciśnienia i nie zagęszczać atmosfery. Najważniejsze jest to, by w relacji pracownik socjalny - klient było jak najmniej emocji. - mówi Jerzy Konopski, dyr. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Legnicy. Niestety, jak mówią sami pracownicy socjalni, niebezpieczne sytuacje zdarzają się coraz częściej. Pracownicy socjalni mają wprawdzie możliwość w krytycznej sytuacji wezwać „policyjną” obstawę. Nie zawsze jest jednak na to czas. Pamiętam, była taka sytuacja, że zostałyśmy z koleżanką zamknięte w pokoju na klucz, a klient z szuflady zaczął wyciągać noże i nam grozić, że sprawa ma być załatwiona po jego myśli, bo jeśli nie - to on to inaczej załatwi.- mówi jedna z pań, która jest pracownikiem socjalnym, ale woli zachować anonimowość. Na pewno szkolenie nam się przyda- zwłaszcza to teoretyczne. Od strony praktycznej – wolałabym nie być w takiej sytuacji, że zmuszona byłabym do użycia chwytów samoobrony. W starciu z agresywnym mężczyzną kobieta ma małe szanse. Wtedy to już chyba tylko ucieczka wchodzi w grę - mówi z uśmiechem Aneta Mazur, pracownik socjalny. Szkolenie dla pracowników socjalnych legnickiego MOPS-u rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu.