Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Konwent Odrze poświęcony (FOTO)

ŚCINAWA. Burmistrz Ścinawy Krystian Kosztyła był gospodarzem Konwentu Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Legnicko-Głogowskiego Obszaru Strategicznej Interwencji. Podczas niezwykle interesującego  spotkania poruszano będą ważne dla regionu sprawy. Tematem przewodnim konwentu było przywrócenie żeglugi na rzece Odrze. Na sali konferencyjnej ze względu na wagę spotkania pojawił się Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary PRZYBYLSKI i większość włodarzy miast i gmin regionu, nie tylko tych leżących przy rzece Odra. Gabriela Tomik - Pełnomocnik Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a wcześniej samorządowiec z 24-letnim stażem w swoim wystąpieniu wskazała na wagę zagadnienia i determinację rządu w procesie działań zmierzających do przywrócenia Odrze znaczenia transportowego, gospodarczego i i turystycznego. - Gdyby przedłużyć Odrę o 90 km, transport wodny w Polsce miałby szansę na rozkwit na całej rzece. Byłby tańszy i zastąpiłby 500 tys. ciężarówek. Obecnie Odra jest żeglowna tylko między Kędzierzynem-Koźlem (woj. opolskie) i Szczecinem. Polscy i czescy urzędnicy chcą, by można było nią dopłynąć aż do ośrodka przemysłowego w Ostrawie. Wtedy ładunki będzie można wozić stamtąd nad Bałtyk. Powstał plan stworzenia wodnej autostrady między Skandynawią a Adriatykiem poprzez Odę i Dunaj. To szansa gospodarcza dla miast gmin leżących przy Odrze i mających do rzeki blisko.

Konwent Odrze poświęcony (FOTO)

Taką szanse rzecz jasna widzą już w tej chwili samorządowcy. Krystian KOSZTYŁA, burmistrz Ścinawy: - Odra to wielka szansa dla miasta, gmin leżących przy Odrze. Oczywiście niezbędne są inwestycje, które doprowadzą do pełnej żeglowności na rzece. To wielka szansa dla Ścinawy. I nie czekamy aż pewne sprawy władze centralne podopinają, ale już działamy. Pozyskawszy środki zewnętrzne przystąpimy niebawem do budowy nowoczesnego parkingu w porcie rzecznym nad Odrą. Pozyskaliśmy 4 miliony na zakup statku wycieczkowego, który pływając po Odrze między Ścinawą a Prochowicami świadczyć będzie nie tylko usługi komercyjne, wycieczkowe, ale przede wszystkim od poniedziałku do piątku będzie służyć dzieciom i młodzieży w edukacji ekologicznej. Wspólnie z Prochowicami rozpoczniemy adaptację dawnego torowiska między naszymi miastami na ścieżki rowerowe. Fajnie będzie popłynąć statkiem ze Ścinawy do Prochowic, a stamtąd wrócić rowerem. W przeciwnym kierunku powstaje przystań kajakowa w Chobienii, jest plan unowocześnienia mariny w Głogowie. Żeglowna Odra to przede wszystkim ogromna szansa gospodarcza dla Ścinawy. To naprawdę powinna być szybka wodna autostrada.

Alicja SIELICKA, burmistrz Prochowic: - Tworzy się bardzo interesujący projekt gospodarczo-turystyczny i ważne iż rząd dostrzega problem i szansę Odry. Dla nas to głównie szansa turystyczna, mam na myśli ścieżki rowerowe oraz statek wycieczkowy łączący Prochowice i Ścinawę. Zobaczymy w jakim stopniu plany rządu nabiorą tempa. Mamy plan wybudowania - po uzyskaniu środków finansowych z zewnątrz - przystani w Rogowie Legnickim po dawnej przystani promowej. Przy przywróceniu pełnej żeglowności towarowej na Odrze rozważany jest plan powstania centrum przeładunku towarów na terenie naszej gminy. Prochowice są dobrze skomunikowane nie tylko z całą Polską (autostrada A4, droga expresowa S3) ale praktycznie z całą Europą i chcielibyśmy to wykorzystać w połączeniu z rozwojem transportu towarowego na Odrze.  

Emilian BERA, burmistrz Jawora: - Przez Polskę biegną trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym. Dwie z nich znajdują się na Odrze. Pierwszy to szlak wodny łączący zachód Europy ze Wschodem – biegnie z Belgii, przez Holandię, Niemcy, Polskę, Rosję do Litwy. Drugi biegnie z północy Polski na południe łączy Bałtyk z Dunajem i określany jest jako odrzańska droga wodna. Trzeci łączy Bałtyk z Morzem Czarnym, a zatem także z Morzem Śródziemnym. To wielka szansa na polskiej gospodarki, która się w poszczególnych samorządach dynamicznie rozwija. Transport drogą rzeczną jest nie tylko bardziej ekologiczny, ale przede wszystkim o wiele tańszy. Na przewiezienie takiego samego ładunku trzeba trzy razy mniej energii niż przy transporcie samochodowym czy kolejowym. Mimo to 80 proc. towarów w Polsce przewożona jest TIR-ami. Dlatego każdy samorząd, także Jawor na terenie, którego kumuluje się gospodarka z uwagą przygląda się tym planom. 

Podczas Konwentu rozmawiano na temat kompetencji i obowiązków samorządów w nowych uwarunkowaniach prawnych dotyczących PGW WODY POLSKIE oraz ochrony danych osobowych RODO.

Fot. Mariusz Kwapis

{gallery}galeria/wydarzenia/04-04-18-konwent-samorzadowcow-fot-mariusz-kwapis{/gallery}

Powiązane wpisy