Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Budowa mostu nabiera realnego kształtu

ŚCINAWA.  Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak uczestniczył w podpisaniu listu intencyjnego w sprawie budowy mostu na stopniu wodnym Ścinawa wraz z drogami dojazdowymi do obiektu, w powiązaniu z planami budowy obwodnicy dla miasta Ścinawa. List intencyjny podpisali: dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Mateusz Surowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu Lidia Markowska oraz dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu Leszek Loch.

Po latach mówienia o konieczności budowy mostu w Ścinawie, w końcu pojawiły się konkretne działania...

Budowa mostu nabiera realnego kształtu

 Budowa nowego mostu na Odrze w Ścinawie ma być jedną z najważniejszych inwestycji rządowego programu "MostyPlus". Projekty Mosty Plus mają być realizowane w partnerstwie rządowo – samorządowym. Nowy most zastąpiłby przeprawę w Ścinawie, która ma już ponad 100 lat. Ostatni jej większy remont wykonany był w 1998 roku, tuż po wielkiej powodzi z 1997 r. Po kolejnej powodzi w 2010 r. obniżono tonaż mostu z 20 do 15 ton. To „wąskie gardło” pomiędzy regionem podwrocławskim a Zagłębiem Miedziowym.

Dzięki koalicji Bezpartyjnych Samorządowców z Prawem i Sprawiedliwością w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, powstał projekt inwestycji pt. „Budowa mostu w m. Ścinawa na rzece Odra, jako połączenie dróg lokalnych- wojewódzkich 292 i 340”. Na ten cel zabezpieczono kwotę 750.000,00 zł. w pierwszym roku. Ten plan spotyka się z  programem rządowym, użeglownienia rzeki Odry. Budowle piętrzące, takie jak w Malczycach, mają powstać w pierwszej kolejności w Lubiążu i Ścinawie.

- Jest to ograniczenie, które odstrasza potencjalnych inwestorów - wielokrotnie powtarzał Krystian KOSZTYŁA, burmistrz Ścinawy. - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała co prawda remont istniejącej przeprawy, ale nie zmieniało to faktu, że jest to konstrukcja już przestarzała i niedostosowana do obecnych standardów transportowych. Nowy most na Odrze w Ścinawie stwarza ogromną szansę na rozwój naszej Strefy Gospodarczej i przede wszystkim stanie się ważnym elementem poprawy żeglowności na Odrze. Przede wszystkim mam na myśłi transport towarowy, ale i żeglugę pasażerską. Nowy most to  ożywienie gospodarcze w naszej gminie. Umożliwiając transport ciężarówek z pełnym ładunkiem łączymy dwa ważne regiony gospodarcze – południową część wielkopolski oraz tereny przemysłowe Lubina, Legnicy i Głogowa. Ścinawa będzie się w środku ważnego projektu gospodarczego. Do tego jest plan budowy obwodnicy Ścinawy czyli mieszkańcy nie odczują skutków zwiększonego ilościowo i gabarytowo transportu drogowego . My jako samorząd ścinawski inwestujemy w infrastrukturę nadbrzeżną Odry więc szybciej niż można było sie spodziewać nasze miasto stanie się ważnym ogniwem gospodarczym, turystycznym Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. 

Samorządy, które zdecydowały się na budowę mostów w ramach Programu "MostyPlus", mogą liczyć na wsparcie z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dofinansowanie wyniesie do 80 procent wartości przedsięwzięcia. W programie znalazło się 21 priorytetowych, rekomendowanych przez rząd inwestycji, które po analizach wytypowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Program potrwa do 2025 roku. Na jego realizację Rząd RP przeznaczył około 2,3 miliarda złotych.

Wszystko wskazuje na to, że budowa nowego mostu nie będzie stanowiła wielkiego uciążliwości dla kierowców. GDDKiA zrezygnowała z pomysłu blisko 100-kilometrowego objazdu i ruch odbywał się będzie na moście tymczasowym.  

Powiązane wpisy