Trwa "operacja most" (FOTO)
ŚCINAWA. Wykonawca modernizacji mostu nad Odrą w Ścinawie, firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, kontynuuje prace remontowe na obiekcie, rozpoczął także montaż konstrukcji przeprawy zastępczej, z wykorzystaniem elementów pochodzących ze wcześniej realizowanych inwestycji. Budowlańcy potwierdzają, że w tym tygodniu dotrą do nich zamówione w Stanach Zjednoczonych nowe fragmenty, na główną część przeprawy. - Obecnie prowadzimy montaż konstrukcji mostu na wcześniej przygotowanych podporach. Nasze prace prowadzimy od strony Ścinawy, metodą nasuwania podłużnego nakładamy kolejne fragmenty. Tym sposobem będziemy zabudowywać cały fragment przeprawy nad częścią portową oraz nad rzeką. Później, już na terenach zalewowych od strony Wińska, będziemy za pomocą dźwigów nakładać następne segmenty – tłumaczy Janusz Buhl, kierownik budowy.
Budowlańcy podkreślają, że obecne prace wykonywane są z wykorzystaniem metody nasuwania podłużnego, wymyślonej przez Fritza Leonhardta, a polega ona na wykonywaniu konstrukcji mostu segmentami. Ich produkcja odbywa się na specjalnie przygotowanym stanowisku, które najczęściej znajduje się przed przyczółkiem mostu. Po zakończeniu produkcji danego odcinka pomostu, zostaje on przesunięty do przodu za pomocą specjalnych pras, aby zrobić miejsce do wykonania kolejnego elementu. Wykorzystywane dotychczas segmenty pochodzą ze wcześniejszych inwestycji, dostawa elementów zamówionych w Stanach Zjednoczonych spodziewana jest w najbliższych dniach.
Równocześnie wykonawca kontynuuje prace związane z zabezpieczaniem konstrukcji zabytkowego mostu. Obecnie demontowane są barierki zabezpieczające, które wymagają prostowania hydraulicznego. Przedstawiciele Berger Bau podkreślają, że są dość skorodowane, na tyle, że wymiany i odtworzenia wymagają praktycznie wszystkie słupki przytwierdzające poręcze do mostu.
Most zastępczy zostanie udostępniony uczestnikom ruchu dopiero po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, sama procedura, już po zakończeniu jego budowy, potrwa około 3 tygodnie. Sam dojazd na przeprawę powinien być łatwy i intuicyjny, ma odbywać się po dobrze przygotowanych, wyasfaltowanych najazdach. Z kolei na moście zastępczym zostanie umieszczona warstwa kruszywa, celem zapobieżenia ślizganiu się pojazdów. Ruch odbywał się będzie wahadłowo, dokładnie na takich samych zasadach, jak obecnie po zabytkowym obiekcie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Odział we Wrocławiu, na zlecenie której realizowany jest remont, informuje, że planowany termin zakończenia wszystkich prac to przełom II i III kwartału przyszłego roku. Wartość całości zadania to na dziś kwota ponad 30 mln złotych.
Warto przypomnieć, że Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu prowadzi postępowanie przetargowe na realizację dokumentacji projektowej dotyczącej zadania pn.: „Budowa mostu w m. ŚCINAWA na rzece Odra jako połączenie dróg lokalnych wojewódzkich nr 292 i 340”. Obecnie trwa weryfikacja i analiza złożonych propozycji cenowych, zainteresowanych opracowaniem dokumentacji projektowej dla nowego mostu w Ścinawie jest aż 17 oferentów: spółek i konsorcjów firm z całej Polski!
{gallery}galeria/inwestycje/27-02-21-most-konstrukcja-w-scinawie-fot-um{/gallery}