By dzieci były bezpieczne w sieci (FOTO)
LUBIN. Szkoła Podstawowa nr 9 im. Stefanii Sempołowskiej w Lubinie od listopada 2016 uczestniczy w kompleksowym projekcie kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci pod nazwą „CYBERNAUCI – BĄDŹ BEZPIECZNI W SIECI”. Projekt jest realizowany przez Fundację Nowoczesna Polska w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Bezpieczna+” i finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Patronat honorowy nad projektem objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Rzecznik Praw Dziecka oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Zadbaniem o bezpieczeństwo w Internecie jest wspólnym zadaniem społeczności szkolnej, tj. rodziców, uczniów i nauczycieli. W dniach od 08.11.2016 do 09.11.2016 w szkole odbyły się warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli, które przeprowadzone zostały przez trenera projektu Pana Norberta Karaszewskiego. Społeczność szkolna wzmocniła swoje kompetencje w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu oraz odkrywała korzyści, które wynikają z korzystania z sieci – mówi Jolanta Bożek, pedagog w SP 9 w Lubinie. - Bezpieczeństwo to nieustanne zastanawianie się nad tym: Co robię? Jak działają technologie informacyjne? Czy one są dla mnie bezpieczne? Kto ma dostęp do moich danych? Kto patrzy na to co robię? Czy komunikacja jest zabezpieczona? Uczniowie, młodzież niezwykle często korzysta z różnych komunikatorów czy aplikacji, natomiast nie zawsze ze świadomością bezpieczeństwa. Bierzemy udział w projekcie Cybernauci nie dlatego, że brakuje nam tak bardzo kompetencji czy wiedzy, bo tą wiedzę raczej mamy, natomiast najczęściej jej nie stosujemy – dodaje Krystyna Węgrzyn, nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w SP 9 w Lubinie.
W zajęciach uczestniczyła między innymi V b. - Rozmawialiśmy na temat bezpieczeństwa w internecie. Oglądaliśmy filmiki z przestrogami na temat publikowania różnych filmików i zdjęć, które mogą zniszczyć czyjąś reputację. Robiliśmy różne plakaty na temat bezpieczeństwa, np. z kim można rozmawiać przez aplikacje w internecie i wspólnie omawialiśmy je. Powinniśmy pamiętać o tym, aby nie rozmawiać z osobami nieznajomymi, przypadkowymi. Poznaliśmy ikony, które nas informują np. od ilu lat można z gry czy aplikacji korzystać. Są też ikony informujące o przemocy. Zajęcia trwały przez trzy lekcje i bardzo mi się podobały ponieważ była zabawa ale jednocześnie nauka. W sumie to było bardziej takie przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z internetu – mówiła Alicja Wieczorek z klasy V b. - Oglądaliśmy filmy, z których dowiedziałem się np. że nie można publikować zdjęć, które mogą Cię upokorzyć, a potem inni będą się z Ciebie śmiali. Najpierw myślisz co może się później wydarzyć, jeśli opublikujesz nieodpowiednie zdjęcia czy filmy. Nie można też rozsyłać zdjęć innych osób bez ich zgody. – dodawał jej kolega Grzegorz Górnicki.
- Każda grupa miała hasło, do którego należało wykonać rysunek. Moja grupa miała stworzyć pracę do hasła: „Jak reagować na przemoc w internecie?” Narysowaliśmy chłopca, a z drugiej strony ekranu mężczyznę. Na dole umieściliśmy napis, że należy informować rodziców o przemocy w internecie. – relacjonuje Martyna Oleszkiewicz z tej samej klasy.{gallery}galeria/kultura/10.11.16_SP9_Lubin_fot_Marzena_Machniak{/gallery}