Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Rozpoczęto prace nad przywróceniem połączeń kolejowych

POLKOWICE. SDiK – instytucja odpowiedzialna m.in. za realizację przetargów kolejowych na terenie Dolnego Śląska, ogłosiła przetarg na studium lokalizacyjne dla trasy kolejowej do Polkowic. - To początek wielkiej operacji gospodarczej , która pozwoli na włączenie Polkowic w mapę połączeń kolejowych - mówi radny Sejmiku Piotr KARWAN, wiceprzewodniczący Komisji Polityki Regionalnej i Gospodarki. - Polkowice zyskają połączenie nie tylko z Lubinem, ale i Głogowem To pierwszy, ale mocny krok dla budowy tej linii.  Szacowana wartość inwestycji jest ogromna i przekracza pół miliarda złotych. Liczę, że to gospodarcze przedsięwzięcia zjednoczy wokół tego wszystkich parlamentarzystów naszeg regionu, samorzadowców i władze KGHM "Polska Miedź". W poprzednich latach sprawa tzw. wykluczenia kolejowego Polkowic władzom KGHM była raczej obojętna. Teraz dzięki współpracy na Dolnym Śląsku PiS-u i Bezpartyjnych Samorządowców sytuacja zmieniła się. Stawiamy na rozwój regionu.

Rozpoczęto prace nad przywróceniem połączeń kolejowych

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei to spółka Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialna za realizację zamówień województwa – jak nazwa wskazuje – w zakresie budowy dróg i tras kolejowych.  Na stronie spółki opublikowano pierwszy przetarg na realizację studium lokalizacyjnego dla odcinka kolejowego pomiędzy Polkowicami i Lubinem. Linia miałaby docierać również do dworca w Głogowie.

Piotr Karwan podkreślił, że ogrom pracy w celu ogłoszenia tego przetargu wykonał Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa. Jego zdaniem to efekt konsekwentnych działań od ponad ośmiu lat przez prezydenta Lubina, Roberta Raczyńskiego, który zawsze podkreślał, jak istotna jest ta linia. Dążenie do stworzenia sieci połączeń kolejowych łączących wszystkie miejscowości LGOM .

Wstępne szacunki budowy tej linii to ok. 700 mln zł( przy budżecie województwa na poziomie 1.3 mln zł), dlatego jest to inwestycja, w która wymaga wsparcia PKP PLK oraz polskiego rządu.

Specyfikacja terenowa ma określić, którędy będzie przebiegać linia kolejowa na trasie pomiędzy Lubinem a Głogowem przez Polkowice. Jak można w niej przeczytać, jednym z kryteriów, na których ma się skupić firma realizująca zamówienie, jest sprawdzenie potencjalnej przepustowości w przypadku podwójnego torowiska na odcinku Polkowice aż do szybu SW-1 Polkowice-Sieroszowice. Ma zostać zaspokojona zarówno potrzeba samorządów w postaci ruchu pasażerskiego oraz spółek KGHM korzystających z odcinka dla ruchu towarowego. Spółka, jako największy pracodawca na terenie Zagłębia Miedziowego może również zyskać komfortowe połączenie pasażerskie dla swoich pracowników.

Odcinek pomiędzy SW-1 a miejscowością Nielubia (powiat głogowski) to 8,7 km brakującej trasy do tego, by polkowiczanie zyskali połączenie również z Głogowem. Od Nielubii aż do Głogowa istnieje już czynna linia kolejowa używana obecnie jedynie w ruchu towarowym.

Z map zawartych na stronach DSDiK linia kolejowa w Polkowicach będzie przebiegać w okolicy strefy ekonomicznej LSSE.

Fot. Sugerowana trasa kolei Lubin-Polkowice-Głogów zawarta w specyfikacji przetargu na stronach DSDiK. Odcinek czerwony to odcinek nieistniejącej linii

Powiązane wpisy