Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ratusz łamie prawo. Gmina finansuje stowarzyszenie radnego PiS

POLKOWICE. Czy przez polkowicki Ratusz przejdzie samorządowe tsunami? Wszystko wskazuje na to, że TAK. Tsunami, które uderzy w lokalne struktury Prawa i Sprawiedliwość. Mowa o wiceburmistrzu Wojciechu MARCINIAKU i przewodniczącym Rady Miasta Romanie ROZMYSŁOWSKIM. Założone przez nich Stowarzyszenie Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w marcu  2020 zawarło z Gminą Polkowice pn. " Porozumienie w celu upamiętnienia historycznych wydarzeń i postaci ważnych w dziejach lokalnej społeczności i dla całego Narodu Polskiego". Umowa została zawarta na czas nieokreślony i opiewała na kwotę 25 tysięcy złotych. We wrześniu br. roku Gmina poniosła koszt 28 tysięcy zł finansując prace budowlane przy podłożu pomnika Marszałka...

W przypadku radnego Rozmysłowskiego to niedopuszczalna praktyka i zdaniem prawników daje podstawę do wygaśnięcia mandatu radnego..

Ratusz łamie prawo. Gmina finansuje stowarzyszenie radnego PiS

W kwietniu 2019 roku podczas prasowego briefingu dziennikarze usłyszeli następująca deklarację (źródło serwis samorządowy Polskiej Agencji Prasowej):

"Pomnik ma kosztować od 180-200 tys. zł i być sfinansowany w całości ze zbiórki publicznej.
– Uruchomiliśmy już konto bankowe, na które można wpłacać pieniądze. Środki na pomnik będą też zbierane podczas kwest oraz do specjalnie wystawionych skarbonek w Urzędzie Gminy, Starostwie Powiatowym oraz Polkowickim Centrum Usług Zdrowotnych. W niedługim czasie powstanie również strona internetowa poświęcona temu przedsięwzięciu, gdzie na bieżąco będziemy informować o postępie prac oraz ilości zgromadzonych środków – informuje Roman Rozmysłowski, członek społecznego komitetu budowy pomnika.

Gmina Polkowice nie będzie partycypowała w kosztach budowy pomnika, ze względu na trudna sytuacje budżetową, odziedziczoną po poprzednikach. Za to burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki zapewnił, że projekt ma jego pełne poparcie a Gmina przeznaczy teren na jego umiejscowienie.

– Dziękuję komitetowi za tę inicjatywę. Popieram inicjatywę budowy pomnika, jako miejsca symbolicznego do godnego obchodzenia różnego rodzaju świąt patriotycznych. Chcemy wspólnie naprawić ponad 20 lat zaniedbań poprzednich władz, które o takie miejsce w naszym mieście nigdy nie zabiegały – podkreślił burmistrz Łukasz Puźniecki".

Co stanowi prawo?

Zgodnie z art. 24e. ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu. Zakazy ustanowione w tym przepisie stosuje się też odpowiednio do wójta i jego zastępcy (art. 28). Nie przewiduje się sankcji za naruszenie jego postanowień. Skutki nierespektowania tej normy przejawiają się raczej w płaszczyźnie moralno-etycznej i politycznej.

Żadnych wątpliwości nie pozostawia Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego ze stycznia 2018 roku. Czytamy w uzasadnieniu wyroku:

Stosownie do art. 24f ust. 1 u.s.g., radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Powyższy zakaz służy wyeliminowaniu sytuacji, gdy radny przez wykorzystywanie swojej funkcji uzyskiwałby nieuprawnione korzyści dla siebie lub bliskich. Pełni on także istotną funkcję gwarancyjną wykonywania mandatu radnego w interesie gminnej wspólnoty samorządowej. Interes publiczny, którego realizacji służą "antykorupcyjne" normy art. 24f ust. 1 u.s.g. polega na "zapobieżeniu angażowania się osób publicznych w sytuacje i uwikłania mogące nie tylko poddawać w wątpliwość ich osobistą bezstronność czy uczciwość, ale także podważać autorytet organów Państwa oraz osłabiać zaufanie wyborców i opinii publicznej do ich prawidłowego funkcjonowania" (uchwała TK z dnia 13 kwietnia 1994 r., sygn. akt W 2/94, OTK w 1994 r., cz. I, s. 191). Z tych względów akcentuje się, że wszelkie wątpliwości związane z interpretacją normy art. 24f ust. 1 u.s.g. nie powinny prowadzić do obejścia ratio legis i do działalności niezgodnej ze standardami uczciwego wykonywania mandatu radnego (por. wyrok NSA z 8 listopada 2017 r., II OSK 2147/17).

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego odnoszącym się do analizy reżimu normatywnego zakazu prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy trafnie zauważa się, że norma art. 24f ust. 1 u.s.g. nie ogranicza zakazu do "własności" ani do "zarządzania" mieniem komunalnym, lecz używa znacznie pojemniejszego określenia: "wykorzystanie mienia", którego granice desygnatów są o wiele trudniej uchwytne (zob. wyrok NSA z dnia 6 września 2016 r., II OSK 1269/16). Wykorzystanie mienia komunalnego gminy obejmuje wszystkie przypadki korzystania z tego mienia bez względu na jego podstawę, częstość, a także to, czy pozostaje działaniem odpłatnym czy też nieodpłatnym (wyrok NSA z dnia 5 listopada 2010 r. II OSK 1714/10). Przepis art. 24f ust. 1 omawianej ustawy nie uzależnia wygaśnięcia mandatu radnego w szczególności od osiągnięcia zysku z korzystania z mienia komunalnego, rozstrzygający pozostaje jedynie sam fakt korzystania z tego mienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej bądź zarządzaniu taką działalnością. Wygaśnięcia mandatu radnego nie należy bowiem postrzegać w kategoriach elementu sankcji za czyny o charakterze korupcyjnym. Jest on elementem instytucji prawnej, która ma na celu zwiększać zaufanie do działalności organów samorządu terytorialnego i zapewnić prawidłowe ich funkcjonowanie (wyrok NSA z 17 października 2017 r., II OSK 2120/17). W odniesieniu do treści art. 24f ust. 1 u.s.g., brak jest podstaw do formułowania, w drodze wykładni, dodatkowych przesłanek przesądzających o naruszeniu omawianego zakazu, które nie zostały wprost wyrażone przez ustawodawcę, a dotyczących charakteru bądź zakresu całokształtu działalności gospodarczej podmiotu, którą zarządza radny, albo wpływu przychodów osiągniętych w związku z naruszeniem zakazu na sytuację ekonomiczną tego podmiotu. Prawidłowa wykładnia art. 24f ust. 1 u.s.g. prowadzi do stwierdzenia, że naruszenie wprowadzonego przez ustawodawcę w tym przepisie zakazu nie jest uwarunkowane także rodzajem czy przedmiotem działalności gospodarczej, prowadzonej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, ani też doniosłością środków uzyskanych z takiej działalności w kontekście całokształtu sytuacji finansowej przedsiębiorcy (por. wyrok NSA z dnia 4 października 2017 r. II OSK 2020/17).
Wobec powyższego w całości należy zaaprobować stanowisko skarżącego organu, iż wykorzystanie mienia komunalnego do prowadzenia działalności gospodarczej przez radnego bądź zarządzania taką działalnością jest wystarczającą przesłanką do wygaśnięcia mandatu radnego i nie ma znaczenia, czy przy wykorzystaniu tego mienia komunalnego radny odniósł korzyści, czy też nie.

Powiązane wpisy