Ratusz chce budować kolejne ronda
ZŁOTORYJA. Miasto bierze się za ulicę Tadeusza Kościuszki i jej przedłużenie, czyli fragment ul. Kolejowej. Szuka projektanta, który przygotuje kosztorys i opracuje dokumentację techniczną. Projekt modernizacji tego jednego z najważniejszych w Złotoryi ciągów komunikacyjnych ma uwzględniać m.in. wybudowanie nowych miejsc parkingowych i przebudowę trzech krzyżówek – najlepiej na ronda.
Kościuszki i jej przedłużenie do mostu na Kaczawie to drogowy wstyd Złotoryi. Łatwo tu uszkodzić podwozie samochodu przez wystające lub zapadłe studzienki oraz koleiny. Jak usłyszeliśmy w ratuszu, ulica ostatni remont nawierzchni przechodziła w latach 90. ubiegłego wieku. Problem w tym, że gdy leżał już nowy asfalt, przypomniano sobie, że trzeba jeszcze wymienić sieć wodociągową i gazową oraz kanalizację sanitarną. Ślady tych ostatnich inwestycji widać na jezdni i czuć pod kołami samochodu do dziś.
O potrzebie natychmiastowego remontu mówi się w mieście od dobrych kilku lat. Czy na fali drogowych inwestycji ratusz pójdzie za ciosem i zdecyduje się kosztem kilku milionów złotych przebudować dwie ulice łączące główny szlak komunikacyjny przez Złotoryję z drogą wojewódzką? Wszystko zależy od tego, czy gmina miejska otrzyma wsparcie z Funduszu Dróg Samorządowych. Kolejny nabór wniosków ma być ogłoszony w wakacje. Burmistrz Robert Pawłowski już zapowiedział, że Urząd Miejski w Złotoryi będzie się starać o 50-proc. dofinansowanie przebudowy ponad 800-metrowego odcinka biegnącego od pl. Władysława Reymonta do skrzyżowania ulic 3 Maja, Zagrodzieńskiej i Dworcowej.
Wcześniej jednak musi powstać dokumentacja projektowa całego przedsięwzięcia. Kilka dni temu magistrat zaprosił projektantów do składania ofert. Jakie są wytyczne miasta?
Projekt musi uwzględniać przede wszystkim budowę wzdłuż ul. Tadeusza Kościuszki parkingu na kilkadziesiąt samochodów oraz zatok autobusowych. Miejsca postojowe powstałyby kosztem zwężenia jezdni. Skrzyżowania Kościuszki z Górniczą i Podmiejską oraz Kolejowej ze Sportową mają być przebudowane na krzyżówki typu rondo. Do tego trzeba dodać montaż LED-owego oświetlenia drogowego i budowę nowej kanalizacji deszczowej odwadniającej jezdnię i odprowadzającej wodę z górnej części miasta do Kaczawy.
Ratuszowi zależy, by podczas przebudowy poprawić nie tylko komfort jazdy samochodem, ale i bezpieczeństwo pieszych. Chodzi przede wszystkim o parking przy Stokrotce, gdzie auta parkują praktycznie na chodniku, spychając przechodniów na ulicę. To miejsce ma być tak przebudowane, by zminimalizować ryzyko potrącenia ludzi przez wycofujące pojazdy. Bezpieczeństwo poprawić też powinny nowe przejścia dla pieszych, oczywiście doświetlone dodatkowymi lampami, oraz chodniki.
Projektanci mają czas na składanie ofert do piątku 28 lutego do godz. 14:30. Na wykonanie dokumentacji będą mieli 7 miesięcy od podpisania umowy z miastem, przy czym wszystkie dokumenty i opracowania niezbędne do złożenia wniosku do Funduszu Dróg Samorządowych będą musieli przedłożyć do 14 sierpnia tego roku.