Kolejne rowerowe inwestycje nabierają tempa
ZŁOTORYJA. Prace przy kolejnych fragmentach śródmiejskiej drogi rowerowej ruszą na początku lipca. Miasto wyremontuje lub zmodernizuje pod potrzeby rowerzystów około dwóch kilometrów dróg miejskich, na których pojawi się wiele nowych znaków drogowych. W związku z tym w najbliższych miesiącach czekają nas utrudnienia w ruchu na kilku ulicach i placach. Których konkretnie?
Urząd Miejski w Złotoryi rozstrzygnął kilka tygodni temu przetarg na realizację trzech kolejnych części śródmiejskiej pętli rowerowej. Chodzi o odcinki: K (ul. Stroma od skrzyżowania z ul. Garbarską przez część ul. Cmentarnej do ul. Chojnowskiej), M (ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego) oraz O (od pl. Jana Matejki do pl. Władysława Reymonta). Za 792 tys. zł przystosuje je do ruchu rowerowego Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane, które złożyło najkorzystniejszą ofertę spośród trzech firm startujących w przetargu.
Największy zakres robót dotyczy odcinka K. W pierwszej kolejności wykonawca zabierze się za końcową część ul. Cmentarnej i fragment ul. Stromej ciągnący się wzdłuż ogrodów działkowych do kopalni Aurelia. Miejska inwestycja będzie tutaj polegała m.in. na remoncie ponad 620 m jezdni. Nawierzchnia z kostki kamiennej, która zaczyna się na Cmentarnej zaraz za skrzyżowaniem z Chojnowską, ma być zmieniona na odcinku 150 m na asfalt. Na Stromej pozostanie nawierzchnia tłuczniowa, choć także i tutaj wyłożone będzie nowe kruszywo. Projekt przewiduje także zamontowanie lamp solarnych oświetlających drogę.
Remont jezdni czeka też pozostałą część ul. Stromej – na liczącym ok. 410 m odcinku od ul. Garbarskiej do parkingu przy kopalni. PTB wyrówna w tym miejscu nawierzchnię tłuczniową, uzupełni ubytki i oczyści nawierzchnię betonową, a także położy nową nakładkę asfaltową zaraz za zjazdem z ul. Garbarskiej. Tuż przy krzyżówce ma powstać parking dla samochodów i rowerów typu „bike and ride”.
Remont Cmentarnej i Stromej wymaga wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, co wiązać się będzie z utrudnieniami dla kierowców. W pierwszym etapie prac przy drodze rowerowej, który rozpocznie się najprawdopodobniej 7 lipca, zamknięty zostanie 150-metrowy odcinek Cmentarnej od skrzyżowania z Chojnowską do zjazdu w kierunku działek. Zmiany dotyczyć będą także przeciwległego końca Cmentarnej, która pozostanie przez jakiś czas ślepa – samochodem dojechać będzie można tylko do bramy cmentarza. Dalej wjadą tylko właściciele posesji przy Cmentarnej, obsługa nekropolii i pojazdy służb komunalnych. Trzeba się też liczyć z czasowym zamknięciem dojazdu do Aurelii i ogródków działkowych. O konkretnych terminach i zmianach organizacji ruchu będziemy informować na naszym portalu.
Inwestycja powinna się zakończyć do końca września tego roku. Poza ulicami Cmentarną i Stromą PTB ma w tym czasie wybudować ciąg pieszo-rowerowy o długości ok. 165 m na ul. Wyszyńskiego (chodnik i jezdnia z tzw. kontrpasem mają być tutaj współdzielone z rowerzystami), a także stworzyć ciąg pieszo-rowerowy i ścieżkę rowerową na pl. Matejki, oznakować deptak pod kątem ruchu rowerowego, wynieść w górę skrzyżowanie Solnej z Rynkiem i zbudować parking „bike and ride” na pl. Reymonta.
Wytyczenie drogi rowerowej na Stromej, Cmentarnej, Wyszyńskiego i starówce to część większego zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na które otrzymaliśmy ponad 6 milionów zł dotacji z Unii Europejskiej. To pieniądze na stworzenie infrastruktury rowerowej o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. Projekt zakłada utworzenie kilkudziesięciu miejsc postojowych oraz dwóch węzłów przesiadkowych, na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem. Jeden z nich powstał już na ul. Krótkiej, która została zmodernizowana pod koniec ubiegłego roku i stanowi pierwszy odcinek pętli.
W tej chwili kończy się budowa kilometrowego odcinka drogi rowerowej w innym miejscu miasta – w lesie nad zalewem, poniżej osiedla mieszkaniowego.