Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Są pieniądze - będzie modernizacja przychodni rejonowej

ZŁOTORYJA.  Blisko 720 tys. złotych wsparcia z funduszy unijnych otrzymała Przychodnia Rejonowa w Złotoryi. Pieniądze mają pomóc w niwelacji barier, które osobom o szczególnych potrzebach utrudniają dostęp do usług placówki. W efekcie lecznica przejdzie potężny lifting, jakiego nie pamiętają najstarsi pacjenci. Miejska przychodnia znalazła się wśród pięciu placówek w kraju, które jako pierwsze złożyły wniosek o dofinansowanie w ramach projektu pn. „Dostępność plus dla zdrowia”, finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. I uzyskała niemal maksymalną kwotę, na jaką mogła liczyć – grant wynosi 719 tys. 631 zł, a limit był określony na poziomie 720 tys. zł. To spory sukces. – Przychodnia nigdy nie dostała pieniędzy z zewnątrz. A można, jak widać, tylko trzeba nad tym popracować – uśmiecha się kierownik Ireneusz Żurawski.

Są pieniądze - będzie modernizacja przychodni rejonowej

Grant ma pomóc w realizacji zakrojonego na szeroką skalę projektu modernizacji przychodni, który dostosuje ją do oczekiwań pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Chodzi o osoby na wózkach inwalidzkich, poruszające się o kulach, niewidome i słabowidzące, z dysfunkcjami słuchu i głuchonieme, niepełnosprawne psychicznie i intelektualnie, starsze i osłabione chorobami, a także kobiety w ciąży, osoby z małymi dziećmi, o nietypowym wzroście, a nawet… z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.

– Nasza placówka nie jest przystosowana w pełnym zakresie do potrzeb tych osób – nie ukrywa Ireneusz ŻURAWSKI. – Nie jest tajemnicą, że mamy coraz więcej pacjentów w wieku seniorskim, a osoby powyżej 65. roku życia stanowią najliczniejszą grupę korzystających z porad przychodni. Wymagają one trochę innych warunków niż obecne. Dzięki grantowi mamy zamiar wdrożyć szereg przedsięwzięć, które tę sytuację zmienią na lepsze – dodaje.

Działania, które mają w istotny sposób poprawić warunki obsługi pacjenta i zmienić oblicze placówki, obejmą 4 obszary: architektoniczny, cyfrowy, organizacyjny i komunikacyjny. W każdym z nich wprowadzone będą liczne udogodnienia.

Zmiany mają być widoczne już od wejścia do placówki. Projekt przewiduje pełną automatykę drzwi, za którymi pojawi się posadzka antypoślizgowa. Na niej z kolei oznaczone zostaną drogi dojścia do różnych gabinetów. Całkowicie zmieni też wygląd rejestracja – pozostanie co prawda w tym samym miejscu, ale będzie otwarta i przystosowana do obsługi m.in. osób na wózkach, z niższym wzrostem czy słabosłyszących i niedowidzących. Komunikację z obsługą rejestracji poprawią m.in. pętle indukcyjne wzmacniające głos. Przychodnia zamontuje także tablice dla osób mających problemy ze wzrokiem opracowane na bazie systemu Braille’a.

Wprowadzony też będzie system obsługi bezkolejkowej – przy wejściu stanie automat wydający bilety z numerami przypisanymi do odpowiednich gabinetów, w zależności od celu wizyty w przychodni (podobnie jak ma to miejsce w banku). Pacjenci będą wywoływani do lekarza systemem napisów na wyświetlaczach.

Placówka chce również poprawić organizację obsługi pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Personel przejdzie w tym zakresie szkolenia, pojawią się też asystenci służący pomocą.

Projekt zakłada ponadto pełną informatyzację – w przychodni ma być zbudowana sieć informatyczna, łącznie z zakupem urządzeń komputerowych. Pozwoli ona wprowadzić m.in. system e-rejestracji z prawdziwego zdarzenia i tym samym poprawi komunikację z pacjentem drogą elektroniczną (sms, e-mail). Rozwój tej usługi wyeliminuje w niektórych przypadkach konieczność przyjścia z wizytą do lecznicy.

Najtrudniejsza część projektu, dotycząca barier architektonicznych, będzie realizowana od wiosny przyszłego roku. Reszta działań powinna się rozpocząć w najbliższych tygodniach. By wykonać pełen zakres zadań nakreślonych w projekcie, placówka będzie musiała dołożyć do grantu własne środki.

Przypomnijmy, że Przychodnia Rejonowa już kilka miesięcy temu zmodernizowała 6 gabinetów lekarskich, które mocno zyskały nie tylko na wyglądzie, ale także na wyposażeniu i funkcjonalności .

– Jak niemal każda placówka medyczna poszukujemy lekarzy do pracy. Ogłaszamy się na grupach lekarskich w internecie, dołączając zdjęcia nowych gabinetów. Bardzo się podobają, nikt złego słowa jeszcze nie powiedział, słychać natomiast głośne „wow!”, gdy lekarze oglądający przychodnię wchodzą do wyremontowanych pomieszczeń – zdradza Żurawski.

Dzięki projektowi w podobny sposób ma się zmienić reszta gabinetów lekarskich, m.in. pediatrycznych. Dużo sympatyczniej ma też się prezentować poczekalnia dla rodziców z dziećmi (widoczna na wizualizacji powyżej). Poczekalnia z krzesełkami powstanie też naprzeciwko rejestracji. – Jeśli uda się wszystko zrobić tak, jak sobie założyliśmy w projekcie, będzie u nas bardzo ładnie – zapewnia szef miejskiej lecznicy.

Przychodnia Rejonowa to największa tego typu placówka w powiecie złotoryjskim. Ma prawie 14 tys. pacjentów.

Powiązane wpisy