Potrzebny „opiekun” dla Krainy Wygasłych Wulkanów. Od zaraz!
ZŁOTORYJA. Biegły angielski, autoprezentacja, medialność – takie wymagania stawia Urząd Miejski w Złotoryi przed osobą, która chciałaby się podjąć funkcji koordynatora ds. wdrożenia zaleceń UNESCO dla Geoparku Kraina Wygasłych Wulkanów. Oczekiwania od kandydatów są niemałe, ale i stawka, o którą toczy się gra, jest ogromna. Koordynator nie będzie miał czasu na naukę – musi wskoczyć w biegu do powoli rozpędzającego się autobusu, wdepnąć gaz do dechy i wycisnąć z niego maksimum mocy, by Pogórze i Góry Kaczawskie nie wypadły z gry o światową elitę turystyczną.
Przypomnijmy: we wrześniu ubiegłego roku Krainę Wygasłych Wulkanów wizytowało dwóch audytorów ze Światowej Sieci Geoparków UNESCO. Przyjechali ocenić, czy spełniamy kryteria, aby dołączyć do tego elitarnego grona (w Polsce są tylko dwa takie obszary: Geopark Świętokrzyski w Kielcach i Łuk Mużakowa na granicy z Niemcami).
W maju tego roku gminy ze Stowarzyszenia Kaczawskiego tworzące Geopark Kraina Wygasłych Wulkanów (GKWW) otrzymały rekomendacje po wizycie ekspertów. Wskazują one, co należy poprawić, abyśmy uzyskali wpis na listę geoparków UNESCO. A do zrobienia jest sporo. Chodzi m.in. o poprawę infrastruktury turystycznej, począwszy od transportu poprzez parkingi, toalety i sklepy z pamiątkami na atrakcyjnych wizualnie materiałach promocyjnych kończąc. Druga ważna sprawa to wyraźne oznaczenie granic naszego geoparku – nie tylko na mapie, ale i w terenie, do czego potrzeba będzie dziesiątek, jeśli nie setek tablic informacyjnych. Potrzebny jest ktoś, kto się tym wszystkim zajmie na bieżąco.
– Doświadczenia Czeskiego Raju pokazują, że zatrudnienie koordynatora, który zajmie się wdrożeniem rekomendacji UNESCO, jest absolutnie niezbędne, jeśli cały projekt ma się zakończyć sukcesem – tłumaczy Katarzyna Iwińska z Urzędu Miejskiego w Złotoryi, która zajmuje się w ratuszu procesem certyfikacji i która pozostaje w kontakcie z Blanką Nedvedicką, koordynatorką Geoparku Czeski Raj. To obiekt po drugiej stronie naszej południowej granicy, na którym w dużym stopniu się wzorujemy i z którym ściśle współpracujemy w drodze do elity geologiczno-turystycznej.
Złotoryjski magistrat wziął na siebie stworzenie biura koordynatora i znalezienie pracownika, jednak docelowo koszty jego zatrudnienia mają ponosić wszystkie samorządy z terenu naszego geoparku.
– Mamy sporo do nadrobienia, jeśli chodzi o zadania określone w rekomendacji. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik do kwietnia 2024 r., jeśli nie chcemy wypaść z gry o logo UNESCO. Osoba, która podejmie się funkcji koordynatora, stanie więc przed sporym wyzwaniem. Ogólnie rzecz ujmując, będzie musiała skoordynować działania 14 gmin tworzących geopark oraz dziesiątek organizacji społecznych i podmiotów gospodarczych, jak choćby agroturystyk, stowarzyszeń czy punktów informacyjnych, które tworzą tkankę Krainy Wygasłych Wulkanów – dodaje Iwińska.
Zakres obowiązków koordynatora składa się z ponad dwudziestu punktów. Do najważniejszych należy oczywiście wdrażanie zaleceń Światowej Rady Geoparków UNESCO oraz postanowień Rady Geoparku KWW, a także organizowanie i obsługa spotkań tej ostatniej. Koordynator stanie również m.in. przed zadaniem uczestniczenia w konferencjach dotyczących geoparków, promocji marki GKWW w mediach oraz wdrażania i aktualizacji strategii rozwoju geoparku. Do tego musi jeszcze dodać udział w kreowaniu życia turystycznego Złotoryi jako miasta lidera Krainy Wygasłych Wulkanów, a także współpracę z Centrum Informacji Turystycznej w Złotoryi oraz centrami i punktami informacji w gminach tworzących geopark.
O tym, że jest to praca dla ludzi nie tylko ambitnych, ale i ze specyficznymi umiejętnościami, świadczą wymagania kwalifikacyjne. Są wśród nich wykształcenie wyższe przyrodnicze (lub pokrewne) oraz biegła znajomość języka angielskiego (co najmniej na poziomie FCE, czyli pozwalająca pracować w środowisku anglojęzycznym). Pożądany jest także drugi język nowożytny oraz doświadczenie we współpracy z sektorami NGO i samorządowym jak również w organizacji imprez. Mało? Jest jeszcze umiejętność autoprezentacji i prezentacji, wiedza potrzebna do poruszania się w mediach tradycyjnych oraz biegłość komunikacji w mediach społecznościowych.
Ofertę należy złożyć do piątku 26 sierpnia do godz. 8:30 w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Złotoryi lub za pośrednictwem e-maila: