Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ważne dla kierowców – są zmiany na drogach

ZŁOTORYJA.  Nowa organizacja ruchu pojawiła się w ostatnich dniach na kilku drogach miejskich w Złotoryi. Zmiany dotyczą ulic Zagrodzieńskiej, Szpitalnej i nowego ronda przy pl. Jana Matejki, które z uwagi na kompaktowy charakter zostało w zasadzie zamknięte dla pojazdów ciężarowych.

Ważne dla kierowców – są zmiany na drogach

Na Zagrodzieńskiej ustawiono znak zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 3,5 t. Ograniczenie to nie dotyczy jedynie autobusów, pojazdów rolniczych oraz służb komunalnych. Wszystkie pozostałe samochody ciężarowe muszą objeżdżać ten odcinek ul. Grunwaldzką oraz drogą wojewódzką 328 przez Nową Wieś Złotoryjską.

Urząd Miejski w Złotoryi zdecydował się na takie rozwiązanie ze względu na zły stan techniczny muru oporowego podtrzymującego skarpę znajdującą się nad budynkiem Grunwaldzka 1, po której prowadzi Zagrodzieńska. – Konieczne było zmniejszenie obciążenia drogi w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom – słyszymy w Wydziale Mienia UM.

Zagrodzieńska to ulica znajdująca się przez długi czas pod zarządem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Trzy lata temu w dość kontrowersyjnych okolicznościach została przekazana przez województwo powiatowi złotoryjskiemu, a ten – w 2021 r., w ramach mechanizmu kaskadowego przekazywania dróg – zrzucił ciężar jej utrzymania na miasto. Ratusz broni się przed przejęciem Zagrodzieńskiej z powodu remontu muru oporowego, który trzeba tu jak najszybciej wykonać. Koszt naprawy szacuje się na ok. 1 mln zł. Sprawa własności drogi jest cały czas w sądzie administracyjnym, do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia Zagrodzieńską musi się opiekować gmina miejska.

Te same znaki – z zakazem wjazdu samochodów ciężarowych, których masa całkowita przekracza 3,5 t – zostały ustawione również na ulicach Krótkiej (niedaleko przystanku autobusowego) i Legnickiej (na skrzyżowaniu z ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego, koło dawnej straży pożarnej). Uniemożliwiają one ciężarówkom przejazd przez niewielkie rondo spinające pl. Matejki oraz ulice: Krótką, Legnicką, Cmentarną, Stromą i Władysława Sikorskiego.

Ta zmiana organizacji ruchu to m.in. pokłosie zdarzenia drogowego, do którego doszło na krzyżówce pod koniec listopada minionego roku. Tir, który skręcał pod kątem 90 stopni z Krótkiej w Legnicką, nie zmieścił się w obrębie jezdni i zahaczył tylną częścią naczepy o latarnię uliczną ustawioną na azylu dla pieszych. Lampa runęła na ziemię i uległa zniszczeniu (na zdjęciach obok i poniżej). Na zamontowanie czeka nowa. Koszty jej wymiany wynoszą prawie 5 tys. zł, urząd stara się, by zostały pokryte z OC sprawcy kolizji, który jest znany.

Dodajmy, że zakaz wjazdu na rondo przy postoju taksówek pojazdów cięższych niż 3,5 t nie dotyczy tylko autobusów.

Trzecia ze zmian mamy na ul. Szpitalnej, która na powrót stała się drogą dwukierunkową. Dotychczasowe oznakowanie, wprowadzające ruch jednokierunkowy (od szpitala w stronę komendy policji), obowiązywało zaledwie od dwóch miesięcy i pojawiło się po zakończeniu przebudowy ul. Tadeusza Kościuszki. Zakaz wjazdu w Szpitalną od strony ronda spotkał się jednak z krytyką okolicznych mieszkańców, którzy na początku listopada zeszłego roku wzięli udział w odbiorze społecznym inwestycji (pisaliśmy o tym TUTAJ). Ratusz po kilku tygodniach przychylił się do ich uwag.

Powiązane wpisy