Poznajmy prawa konsumenta
POWIAT ZŁOTORYJSKI. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Złotoryi przypomina, że w tym roku weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: omnibus, towarowej i cyfrowej oraz z inicjatywy Prezesa UOKiK, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
Do najważniejszych zmian należy zaliczyć:
każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, zobowiązany jest do podania oprócz aktualnej ceny, także tą najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę,
od stycznia nie reklamujemy już towaru z tytułu rękojmi tylko zgłaszamy niezgodność towaru z umową w oparciu o art.43d ustawy o prawach konsumenta. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Wydłużony został do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat,
zakazane zostało wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione,
konsumenci mają być jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
zakaz wykupywania przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawania konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe,
jasno zostało wskazane, że można reklamować towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Powstał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata,
wydłużono do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal jest 14 dni,
zakazane jest zawieranie umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki,
zakazane jest przyjmowanie płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
możliwe jest odstąpienie od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość m.in. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjmuje mieszkańców powiatu złotoryjskiego w Starostwie Powiatowym w Złotoryi, pl. Niepodległości 8, pok. 112.