Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

grafiki na wydarzenie LSSE 06 202411

Umowa na Hożą podpisana. „Jak najwięcej podczas wakacji”

ZŁOTORYJA. Prawdopodobnie na początku lipca ruszy przebudowa ulicy Hożej. Miasto podpisało już umowę na realizację inwestycji wartej 3,5 miliona złotych. Dodatkowy milion ma kosztować wymiana coraz bardziej awaryjnego wodociągu. Nową drogę złotoryjanie dostaną do dyspozycji na mikołaja. – Przystępujemy do realizacji kolejnej bardzo ważnej inwestycji, która była długo wyczekiwana przez mieszkańców. Wymienimy nie tylko nawierzchnię ul. Hożej, ale zmodernizujemy również sieci podziemne: wodociągową i kanalizację deszczową. Przebudujemy ponadto kilka skrzyżowań oraz zatokę autobusową, przy której pojawi się zielony przystanek. Dzięki nowemu oznakowaniu przejść przez jezdnię zwiększy się bezpieczeństwo pieszych – zapowiada burmistrz Paweł Kulig, który w piątek razem ze skarbniczką Agnieszką Pogońską podpisał w ratuszu umowę na przebudowę Hożej. – Wykonawca zna potrzeby miasta i mieszkańców, zdaje sobie sprawę, że droga stanowi dojazd do szkoły i przedszkoli. Jestem pewien, że tak zorganizuje roboty, aby były jak najmniej uciążliwe dla złotoryjan – dodaje.

Umowa na Hożą podpisana. „Jak najwięcej podczas wakacji”

Zadania podjęła się firma PTB, która – przypomnijmy – realizuje w tej chwili na terenie Złotoryi inną dużą inwestycję drogową: rondo na ul. Legnickiej. Prace na budowie przebiegają bardzo sprawnie. Od wczoraj kierowcy jeżdżą już po fragmencie nowego ronda – jeszcze wahadłowo, ale wykonawca zapowiada, że po 20 czerwca usunie sygnalizację świetlną. Termin zakończenia tej inwestycji jest wyznaczony na 31 lipca i nie jest zagrożony. PTB ma jednak zakontraktowane inne zadanie w Złotoryi: modernizację kilku dróg miejskich, z którą powinien ruszyć lada dzień...

– Będziemy walczyć z czasem na innych odcinkach, żeby wystartować z przebudową Hożej jak najszybciej, prawdopodobnie na początku lipca, i jak największą część robót wykonać w okresie wakacji. Tymczasowa organizacji ruchu jest w trakcie opracowania – mówi Mateusz Chamski z PTB, który podpisał umowę z miastem.

Przebudowa Hożej będzie z pewnością jedną z trudniejszych inwestycji drogowych w Złotoryi na przestrzeni ostatnich lat. Roboty drogowe dotyczące nawierzchni muszą się zgrać w czasie z modernizacją potężnej magistrali wodnej biegnącej pod jezdnią. Stary azbestowo-cementowy wodociąg jest już mocno popękany, co generuje kolejne awarie. Nowy RPK zbuduje z rur polietylenowych. Ma to kosztować spółkę komunalną ponad 1 mln zł.

Prace przy wodociągu oraz kanalizacji deszczowej mają być prowadzone w jednym wykopie. A że deszczówka biegnie niestety środkiem drogi, wykonawcy najprawdopodobniej nie uda się zorganizować ruchu połówkowo (czyli jednym pasem jezdni). To oznacza, że na czas robót ziemnych poszczególne fragmenty Hożej będą całkowicie zamknięte.

– Będziemy się starali dzielić roboty na dużą ilość etapów, zamykając ruch od skrzyżowania do skrzyżowania, żeby zracjonalizować objazdy. Na szczęście jest tu wiele poprzecznych dróg, co nam pomoże – tłumaczy Chamski.

Inwestycja miejska obejmie nie tylko jezdnię, ale również chodnik po zachodniej stronie Hożej (ten od strony domków jednorodzinnych), który ma być wyremontowany. Prace nie będą natomiast dotyczyły wybudowanego 3 lata temu ciągu pieszo-rowerowego (choć magistrat nie wyklucza korekty przebiegu ścieżki w miejscach, gdzie jest najbardziej wysunięta w kierunku osi jezdni).

Przebudowa Hożej ma się zakończyć do 6 grudnia. Będzie kosztowała 3 mln 467 tys. zł, z czego miasto ze swojej kasy zapłaci tylko ok. 1 mln zł. Resztę kosztów pokryje Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, który przekazał Złotoryi na to zadanie 2,4 mln dofinansowania.

Dodajmy, że inwestycja zlecona PTB, która obejmie odcinek o długości 625 m (od skrzyżowania z Wojska Polskiego do zjazdu na parking Biedronki), to dopiero pierwszy etap przebudowy Hożej. W przyszłości ma być zrealizowany drugi etap, który obejmowałby prawie 2 razy dłuższy odcinek od Biedronki do skrzyżowania ulic Strefowej i Krzywoustego (przy fabryce czekoladek). Inwestycja miałaby powstać w miejsce drogi gruntowej biegnącej obok hydroforni w kierunku Wilczej Góry. Tak wytyczona trasa umożliwiałaby dojazd do strefy przemysłowej od strony Jeleniej Góry z pominięciem centrum miasta, a także prowadziłaby do kompleksu sportowo-basenowego, który ratusz zamierza wybudować u zbiegu za ul. Lubelską.

Hoża to jedna z ważniejszych i najbardziej ruchliwych ulic w Złotoryi. Stanowi główny dojazd do szpitala powiatowego, a także przedszkoli, szkoły podstawowej oraz hali sportowej „Tęcza”, komunikuje przy tym osiedle mieszkaniowe w rejonie ul. Śląskiej z centrum miasta. Po wybudowaniu ul. Lubelskiej, czyli łącznika z Wojska Polskiego, służy też jako alternatywny wyjazd z miasta w kierunku Jeleniej Góry. Z kolei poprzez ul. Juliusza Słowackiego łączy się z drogą powiatową, która prowadzi do złotoryjskiej podstrefy LSSE. Stan techniczny Hożej pozostawia jednak wiele do życzenia. Jezdnia jest popękana i zniszczona w wyniku m.in. wielokrotnego rozkopywania przy okazji robót budowlanych oraz remontów sieci i urządzeń podziemnych. Mocno zużyte są betonowe krawężniki, które wystają na różną wysokość, coraz bardziej zapadają się też studzienki kanalizacyjne.

Powiązane wpisy