Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Powiat nad finansową przepaścią

ZŁOTORYJA. Jeszcze kilka lat wstecz przykładem złego zarządzania jednostką administracyjna był Przemków. Teraz w ślady Przemkowa może pójść ...powiat złotoryjski. Regionalna Izba Obrachunkowa wezwała władze powiatu do opracowania programu naprawczego, a właściwie ratunkowego dla powiatu.Opinia RIO do przedłożonego budżetu na 2017 roku jest negatywna.

Powiat nad finansową przepaścią

Na najbliższej sesji Rady Powiatu Złotoryjskiego, która odbędzie się 22 grudnia o godzinie 13:00, nie będzie głosowania nad przyjęciem uchwały budżetowej na 2017 rok! Rada de facto podejmuje uchwałę budżetową do końca roku, lecz w szczególnie uzasadnionych przypadkach przepisy (art. 239 ustawy o finansach publicznych) pozwalają na uchwalenie budżetu do 31 stycznia. Wiadomo, że ten szczególny przypadek będzie miał miejsce w przypadku naszego powiatu. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej wezwało zarząd powiatu do opracowania i uchwalenia programu naprawczego. Jeżeli radni do 31 stycznia nie uchwalą budżetu, to podobnie jak miało to miejsce przed rokiem, budżet uchwali Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

– W związku z przesunięciem terminu uchwalenia budżetu na 2017 r. oraz wezwania przez Regionalną Izbę Obrachunkową na Kolegium w dniu 14 grudnia 2016 r. w sprawie opracowania i uchwalenia programu naprawczego, W celu zapewnienia terminowej realizacji zadań statutowych, konieczne jest upoważnienie Zarządu Powiatu Złotoryjskiego do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego w kwocie 1.500.000 na finansowanie przejściowego deficytu budżetowego. Powyższe upoważnienie zawarte było w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2017 i projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej. – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego.

W uchwale z dnia 7 grudnia 2016 r. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej dopatrzył się niezachowania relacji wyrażonej w art. 243 ustawy o finansach publicznych. – Planowana kwota spłaty rat zaciągniętego kredytu (370.000,00 zł) powiększona o wydatki na obsługę długu z tytułu odsetek (900.000,00 zł) oraz wydatki na spłatę zobowiązań z tytuły poręczonego kredytu (331.000,00 zł) stanowi 3,69% planowanych dochodów ogółem, przy dopuszczalnym obciążeniu budżetu spłatą długu, ustalonym zgodnie z art. 243 u.f.p., na poziomie 2,62% planowanych dochodów. Obliczony w oparciu o wielkości przyjęte w projekcie budżetu, planowany wskaźnik spłaty długu wraz z kosztami jego obsługi jest zatem wyższy od wskaźnika dopuszczalnego o 1,07 punktu procentowego. – wyjaśnia treść uchwały.

Skład Orzekający stwierdził, że relacja będzie również niezachowana w latach 2018-2020. – Z wartości przyjętych w projekcie wieloletniej prognozy finansowej wynika, że w latach 2018-2020 planowany wskaźnik obciążenia budżetu spłatą zadłużenia przekroczy dopuszczalny poziom odpowiednio o 10,87, 7,85 i 4,40 punktu procentowego. – czytamy w opinii organu nadzoru.

Planowane dochody budżetowe miały sięgnąć 43,3 mln złotych, a wydatki prawie 43 mln złotych. Nadwyżka w wysokości 370 tysięcy złotych miała zostać przeznaczona na sfinansowanie rozchodów budżetu. Dochody ze sprzedaży majątku nie zostały zaplanowane.

Obsługa długu z tytułu samych odsetek miała wynieść 900 tysięcy złotych oraz wydatki z tytułu poręczonego kredytu na kwotę 331 tys. zł.

Powiązane wpisy