Powiat nad finansową przepaścią
ZŁOTORYJA. Jeszcze kilka lat wstecz przykładem złego zarządzania jednostką administracyjna był Przemków. Teraz w ślady Przemkowa może pójść ...powiat złotoryjski. Regionalna Izba Obrachunkowa wezwała władze powiatu do opracowania programu naprawczego, a właściwie ratunkowego dla powiatu.Opinia RIO do przedłożonego budżetu na 2017 roku jest negatywna.
Na najbliższej sesji Rady Powiatu Złotoryjskiego, która odbędzie się 22 grudnia o godzinie 13:00, nie będzie głosowania nad przyjęciem uchwały budżetowej na 2017 rok! Rada de facto podejmuje uchwałę budżetową do końca roku, lecz w szczególnie uzasadnionych przypadkach przepisy (art. 239 ustawy o finansach publicznych) pozwalają na uchwalenie budżetu do 31 stycznia. Wiadomo, że ten szczególny przypadek będzie miał miejsce w przypadku naszego powiatu. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej wezwało zarząd powiatu do opracowania i uchwalenia programu naprawczego. Jeżeli radni do 31 stycznia nie uchwalą budżetu, to podobnie jak miało to miejsce przed rokiem, budżet uchwali Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.
– W związku z przesunięciem terminu uchwalenia budżetu na 2017 r. oraz wezwania przez Regionalną Izbę Obrachunkową na Kolegium w dniu 14 grudnia 2016 r. w sprawie opracowania i uchwalenia programu naprawczego, W celu zapewnienia terminowej realizacji zadań statutowych, konieczne jest upoważnienie Zarządu Powiatu Złotoryjskiego do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego w kwocie 1.500.000 na finansowanie przejściowego deficytu budżetowego. Powyższe upoważnienie zawarte było w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2017 i projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej. – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego.
W uchwale z dnia 7 grudnia 2016 r. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej dopatrzył się niezachowania relacji wyrażonej w art. 243 ustawy o finansach publicznych. – Planowana kwota spłaty rat zaciągniętego kredytu (370.000,00 zł) powiększona o wydatki na obsługę długu z tytułu odsetek (900.000,00 zł) oraz wydatki na spłatę zobowiązań z tytuły poręczonego kredytu (331.000,00 zł) stanowi 3,69% planowanych dochodów ogółem, przy dopuszczalnym obciążeniu budżetu spłatą długu, ustalonym zgodnie z art. 243 u.f.p., na poziomie 2,62% planowanych dochodów. Obliczony w oparciu o wielkości przyjęte w projekcie budżetu, planowany wskaźnik spłaty długu wraz z kosztami jego obsługi jest zatem wyższy od wskaźnika dopuszczalnego o 1,07 punktu procentowego. – wyjaśnia treść uchwały.
Skład Orzekający stwierdził, że relacja będzie również niezachowana w latach 2018-2020. – Z wartości przyjętych w projekcie wieloletniej prognozy finansowej wynika, że w latach 2018-2020 planowany wskaźnik obciążenia budżetu spłatą zadłużenia przekroczy dopuszczalny poziom odpowiednio o 10,87, 7,85 i 4,40 punktu procentowego. – czytamy w opinii organu nadzoru.
Planowane dochody budżetowe miały sięgnąć 43,3 mln złotych, a wydatki prawie 43 mln złotych. Nadwyżka w wysokości 370 tysięcy złotych miała zostać przeznaczona na sfinansowanie rozchodów budżetu. Dochody ze sprzedaży majątku nie zostały zaplanowane.
Obsługa długu z tytułu samych odsetek miała wynieść 900 tysięcy złotych oraz wydatki z tytułu poręczonego kredytu na kwotę 331 tys. zł.