Lubińskie szkoły podstawowe mówią „nie” przemocy rówieśniczej
LUBIN. Coraz więcej dzieci i nastolatków mierzy się dziś z przemocą rówieśniczą – zarówno na szkolnymkorytarzu, jak i w Internecie. W odpowiedzi na te wyzwania lubińskie szkoły podstawowe wzięły udział w projekcie „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej – realizacja projektów edukacyjnych w Lubinie i Bolesławcu”, realizowanym przez Fundację Wspierania Kultury Ruchu OCELOT.
Efektem jest zbiór konkretnych, sprawdzonych rozwiązań, które pomagają ograniczać przemoc i wspierają dobrostan psychiczny uczniów.
Projekt objął szkoły podstawowe z Lubina oraz Bolesławca, które w latach 2021–2025 wdrażały własne działania profilaktyczne: od programów wzmacniających relacje, przez warsztaty
z psychologami, po innowacyjne inicjatywy z zakresu przeciwdziałania cyberprzemocy. Za „dobrą praktykę” uznawano takie działanie lub cykl działań, które w widoczny sposób poprawiały
bezpieczeństwo i relacje rówieśnicze w społeczności szkolnej.
Ekspercka ocena i najlepsze praktyki
Nabór dobrych praktyk trwał od 10 do 28 listopada 2025 r. Zgłoszenia oceniała komisja ekspercka, w skład której weszły specjalistki z obszaru psychologii, edukacji i wsparcia społecznego: dr Dorota Domińska-Werbel, psycholożka, wykładowczyni akademicka i dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Jaworze, oraz Marta Smolińska – psychoterapeutka, trenerka i superwizorka z wieloletnim doświadczeniem we współpracy z systemem oświaty.
Komisja oceniała zgłoszenia m.in. pod kątem skuteczności działań, ich spójności z celami projektu, innowacyjności, możliwości przeniesienia na inne szkoły oraz poziomu zaangażowania całej społeczności szkolnej – uczniów, rodziców i nauczycieli. Wybrane praktyki tworzą katalog rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla innych placówek w regionie i w całej Polsce.
Lubin stawia na dobrostan i relacje
Lubińskie szkoły zaprezentowały obszerny zbiór działań skierowanych bezpośrednio do uczniów. Były wśród nich m.in. inicjatywy wzmacniające dobrostan psychiczny uczniów i ich poczucie
bezpieczeństwa, takie jak kreatywne „strefy relaksu” i „atrakcyjne przerwy” z elementami twórczej aktywności (np. origami, kąciki artystyczno-geometryczne), rodzinne pikniki integracyjne, grupy turystyczno-profilaktyczne czy cykliczne warsztaty z psychologami i pedagogami szkolnymi.
Szczególnie mocno akcentowano poprawę relacji rówieśniczych i budowanie wsparcia koleżeńskiego. W lubińskich szkołach realizowano cykle warsztatów o komunikacji, empatii i neuroróżnorodności, zajęcia dotyczące radzenia sobie z emocjami, programy wzmacniające kulturę języka i przeciwdziałające agresji słownej, a także projekty zachęcające uczniów do odpowiedzialnego reagowania na przemoc, w tym na hejt w sieci.
Istotną część katalogu dobrych praktyk stanowią inicjatywy poświęcone wyłącznie bezpieczeństwu cyfrowemu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy. W lubińskich placówkach powstały m.in. aplikacja „Czat Zaufania #PSST”, „Pogotowie Mediacyjne” ze szkolnym psychologiem w roli mediatora, kampanie i warsztaty o cyberprzemocy, fonoholizmie i odpowiedzialności prawnej nieletnich, a także projekty, które uczą uczniów bezpiecznych zachowań on-line.
Wsparcie również dla rodziców
Projekt nie ograniczał się wyłącznie do działań na rzecz uczniów. Część praktyk skierowana była do rodziców: obejmowały one szkolenia z bezpiecznego korzystania z Internetu, zasad funkcjonowania portali społecznościowych, a także warsztaty o budowaniu odporności psychicznej dzieci, stawianiu granic i tworzeniu jasnych norm oraz zasad w rodzinie. Takie działania wzmacniają spójność oddziaływań domu i szkoły, co jest kluczowe w skutecznym przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.
Wybrane przez komisję praktyki zostaną zaprezentowane 9 grudnia podczas dwóch otwartych debat eksperckich w Bolesławcu i Lubinie. Powstanie również elektroniczna broszura i dwa krótkie filmy edukacyjne, pokazujące najbardziej wartościowe rozwiązania. Wszystkie materiały będą powszechnie dostępne, tak aby szkoły z całej Polski mogły korzystać z doświadczeń wypracowanych przez placówki z Lubina i Bolesławca.
Projekt „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej – realizacja projektów edukacyjnych w Lubinie i Bolesławcu” został dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025, przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wysokość dotacji wyniosła 74 000 zł (całkowita wartość zadania: 76 800 zł). Realizatorem projektu w obu miastach była Fundacja Wspierania Kultury Ruchu OCELOT.
LUBIN. Coraz więcej dzieci i nastolatków mierzy się dziś z przemocą rówieśniczą – zarówno na szkolnymkorytarzu, jak i w Internecie. W odpowiedzi na te wyzwania lubińskie szkoły podstawowe wzięły udział w projekcie „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej – realizacja projektów edukacyjnych w Lubinie i Bolesławcu”, realizowanym przez Fundację Wspierania Kultury Ruchu OCELOT.
Efektem jest zbiór konkretnych, sprawdzonych rozwiązań, które pomagają ograniczać przemoc i wspierają dobrostan psychiczny uczniów.
Projekt objął szkoły podstawowe z Lubina oraz Bolesławca, które w latach 2021–2025 wdrażały własne działania profilaktyczne: od programów wzmacniających relacje, przez warsztaty
z psychologami, po innowacyjne inicjatywy z zakresu przeciwdziałania cyberprzemocy. Za „dobrą praktykę” uznawano takie działanie lub cykl działań, które w widoczny sposób poprawiały
bezpieczeństwo i relacje rówieśnicze w społeczności szkolnej.
Ekspercka ocena i najlepsze praktyki
Nabór dobrych praktyk trwał od 10 do 28 listopada 2025 r. Zgłoszenia oceniała komisja ekspercka, w skład której weszły specjalistki z obszaru psychologii, edukacji i wsparcia społecznego: dr Dorota Domińska-Werbel, psycholożka, wykładowczyni akademicka i dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Jaworze, oraz Marta Smolińska – psychoterapeutka, trenerka i superwizorka z wieloletnim doświadczeniem we współpracy z systemem oświaty.
Komisja oceniała zgłoszenia m.in. pod kątem skuteczności działań, ich spójności z celami projektu, innowacyjności, możliwości przeniesienia na inne szkoły oraz poziomu zaangażowania całej społeczności szkolnej – uczniów, rodziców i nauczycieli. Wybrane praktyki tworzą katalog rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla innych placówek w regionie i w całej Polsce.
Lubin stawia na dobrostan i relacje
Lubińskie szkoły zaprezentowały obszerny zbiór działań skierowanych bezpośrednio do uczniów. Były wśród nich m.in. inicjatywy wzmacniające dobrostan psychiczny uczniów i ich poczucie
bezpieczeństwa, takie jak kreatywne „strefy relaksu” i „atrakcyjne przerwy” z elementami twórczej aktywności (np. origami, kąciki artystyczno-geometryczne), rodzinne pikniki integracyjne, grupy turystyczno-profilaktyczne czy cykliczne warsztaty z psychologami i pedagogami szkolnymi.
Szczególnie mocno akcentowano poprawę relacji rówieśniczych i budowanie wsparcia koleżeńskiego. W lubińskich szkołach realizowano cykle warsztatów o komunikacji, empatii i neuroróżnorodności, zajęcia dotyczące radzenia sobie z emocjami, programy wzmacniające kulturę języka i przeciwdziałające agresji słownej, a także projekty zachęcające uczniów do odpowiedzialnego reagowania na przemoc, w tym na hejt w sieci.
Istotną część katalogu dobrych praktyk stanowią inicjatywy poświęcone wyłącznie bezpieczeństwu cyfrowemu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy. W lubińskich placówkach powstały m.in. aplikacja „Czat Zaufania #PSST”, „Pogotowie Mediacyjne” ze szkolnym psychologiem w roli mediatora, kampanie i warsztaty o cyberprzemocy, fonoholizmie i odpowiedzialności prawnej nieletnich, a także projekty, które uczą uczniów bezpiecznych zachowań on-line.
Wsparcie również dla rodziców
Projekt nie ograniczał się wyłącznie do działań na rzecz uczniów. Część praktyk skierowana była do rodziców: obejmowały one szkolenia z bezpiecznego korzystania z Internetu, zasad funkcjonowania portali społecznościowych, a także warsztaty o budowaniu odporności psychicznej dzieci, stawianiu granic i tworzeniu jasnych norm oraz zasad w rodzinie. Takie działania wzmacniają spójność oddziaływań domu i szkoły, co jest kluczowe w skutecznym przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.
Wybrane przez komisję praktyki zostaną zaprezentowane 9 grudnia podczas dwóch otwartych debat eksperckich w Bolesławcu i Lubinie. Powstanie również elektroniczna broszura i dwa krótkie filmy edukacyjne, pokazujące najbardziej wartościowe rozwiązania. Wszystkie materiały będą powszechnie dostępne, tak aby szkoły z całej Polski mogły korzystać z doświadczeń wypracowanych przez placówki z Lubina i Bolesławca.
Projekt „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej – realizacja projektów edukacyjnych w Lubinie i Bolesławcu” został dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025, przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wysokość dotacji wyniosła 74 000 zł (całkowita wartość zadania: 76 800 zł). Realizatorem projektu w obu miastach była Fundacja Wspierania Kultury Ruchu OCELOT.
Dodaj komentarz