Radni chcą likwidacji ZUK-u. Ruch Społeczny domaga się ustąpienia wójta. Bez protestów podczas Szantów!
KUNICE. Radni gminy Kunice: Beata Orłowska-Mielniczuk i Waldemar Pieczkiewicz do wójta gminy Zdzisława Tersy skierowali formalny wniosek o likwidację Zakładu Usług Komunalnych i powołanie w to miejsce samorządowego zakładu budżetowego. "...brak wiedzy radnych na temat działania ZUK, brak rzetelnych informacji od wójta gminy doprowadziło do kryzysowej sytuacji w naszej gminie. Obecne spotkania w świetlicach wiejskich z panem wójtem nie uspakajają mieszkańców, bo brakuje konkretnych przejrzystych informacji" - czytamy we wniosku o likwidację ZUK. Co ciekawe wg. naszych informacji wspomniana dwójka jeszcze kilka dni temu nosiła się z zamiarem złożenia mandatów radnych podobnie jak uczynili to: Andrzej Ostrowski, Krzysztof Bładziński i Jerzy Gąska. Ta trójka została już zawiadomiona o wygaśnięciu mandatów.
Bez względu na apele części radnych, machina referendalna nabiera rozpędu. Nie brak opinii iż referendum właśnie w Kunicach będzie jedynym referendum gminnym ważnym w regionie, ze względu na frekwencję. Sondażowe badania przeprowadzone w ostatnich dniach przez jedną z agencji zajmujących się wyborczymi sondażami, przyniosło zaskakujący wynik: na dzisiaj do referendum gminnego w Kunicach poszłoby blisko 80 procent uprawnionych do głosowania. Z tej grupy blisko 75 procent zagłosowałoby za odwołaniem wójta Tersy i całej Rady Gminy! W obu przypadkach to dużo więcej od wymaganego przez prawo wyborcze minimum...
Tymczasem Stowarzyszenie Ruch Społeczny nie zwalnia tempa w dążeniu do "naprawy" gminy Kunice. Opublikowano właśnie ich Stanowisko zawierające propozycję rozwiązania konfliktu wywołanego przez wójta Zdzisława TERSĘ a związanego z powstaniem Zakładu Usług Komunalnych.
Stanowisko Stowarzyszenia Ruch Społeczny Kunice
1. Odwołanie Prezesa i Rady Nadzorczej spółki ZUK Kunice w trybie natychmiastowym.
Uzasadnienie: bardzo wysokie koszty jakie zostały ujęte w kwocie 1 mln zł na wynagrodzenia zarządu i rady nadzorczej, które są istotnym składnikiem wyliczeń
taryfy złożonej do „Wód Polskich”;
2. Ustanowienie przez p. Wójta likwidatora spółki wraz z nadzorem społecznym.
Uzasadnienie: Koszt likwidacji spółki nie przekroczy więcej niż jednej pensji p. Prezesa. Czynności powinien wykonać w ramach swoich obowiązków gminny
mecenas, p. Kowalski.
3. Równocześnie Rada Gminy podejmuje uchwałę o utworzeniu odrębnego Zakładu Budżetowego w ramach Urzędu Gminy.
Uzasadnienie: Wszystkie zadania powierzone ZUK Kunice powinny być realizowane w ramach tego zakładu.
4. Ponowne przejęcie kontroli nad środkami trwałymi, przekazanymi aportem do ZUK Kunice.
Uzasadnienie: Niebezpieczeństwo utraty kontroli nad kluczowymi składnikami infrastruktury do przesyłu wody i ścieków jest kluczowym powodem do tego
działania. Aspekty prawne pozwalają bez jakiejkolwiek wiedzy Rady Gminy i jej mieszkańców, na zaciągnięcie kredytów pod zastaw majątku ZUK Kunice, a w efekcie przy kłopotach finansowych lub nietrafionych decyzjach zarządu ZUK Kunice, istnieje realna groźba utraty własności infrastruktury, która w znaczącej mierze była zbudowana za pieniądze mieszkańców.
5. Parafowanie już podpisanego wcześniej POROZUMIENIA pomiędzy Hemiz–BIS a ZUK Kunice na tych samych warunkach, bezpośrednio przez Urząd Gminy – Zakład Budżetowy.
Uzasadnienie: Określenie szczegółowe warunków i zakresu współpracy w tym zakresie, co będzie podstawą do przygotowania przetargu (zapytania ofertowego) na tę obsługę innym firmom z tej branży. Gmina nie może i nie powinna dyskredytować inne podmioty gospodarcze poprzez wskazywanie jednostronne usługodawcy.
Korzyść:
- zapewnienie ciągłości nadzoru nad funkcjonowaniem bieżącym w zakresie dostawy
wody i ścieków dla ludności;
- przejmowanie dokumentacji technicznej lub jej wytwarzanie;
- inwentaryzacja i opisanie najbardziej newralgicznych punktów infrastruktury, przy
użyciu wiedzy i fachowości pracowników liniowych Hemiz-Biz.
6. Przejęcie umów z mieszkańcami, rozliczeń i kart finansowych od od Hemiz-Bis bezpośrednio przez Urząd – Gminy Zakład Budżetowy.
Uzasadnienie: brak konieczności wypowiadania bieżących umów, podpisywania nowych, dostępu do kart finansowych RODO (z tym ZUK Kunice nie uporałby się szybko, a Hemiz-Biz musiałby skutecznie wypowiedzieć wszystkie umowy (wiele z nich mają 3 miesięczne okresy wypowiedzenia!!!).
7. Komisyjny odczyt liczników we wszystkich punktach poboru – rozliczenie końcowe w tym zakresie z Hemiz – Bis.
Uzasadnienie: Firma ta podejmuje tylko te zadania, które p. Wójt nakreślił w porozumieniu zawartym dla ZUK Kunice (nic w tym zakresie nie zmieniamy).
Prace te są prowadzone w tym zakresie do momentu ogłoszenia konkursu/przetargu
na te czynności dla innych oferentów. Hemiz – Biz ma prawo też w nim uczestniczyć.
8. Gmina Kunice powołuje komisję do opracowania nowego wniosku do Wód Polskich, co ważne z udziałem strony społecznej mieszkańców.
Uzasadnienie: Praktycznie możemy wysłać ten sam wniosek, korygując koszty na poziomie wynagrodzenia Zarządu oraz nadwyżkę, którą w poprzednim wniosku
skalkulowano na poziomie 4-5zł (taką informację przekazał Wójt na jednym ze spotkań). Po takiej korekcie oraz przeliczeniu na nowo taryf szacujemy, że ogólna
wartość powinna być na poziomie maksymalnie 16zł za m3 (wody i ścieków). Nie znamy założeń finansowych, na co ma być przeznaczony abonament przy ściekach. Rzetelne przeliczenie kosztów w tym wniosku, spowoduje, że mieszkańcy otrzymają cenę na obecnym poziomie po dopłacie!!! Co oznacza, że koszt dopłaty 850tys. zł (tylko do końca roku) pozostanie w gminnej kasie i będzie mógł być przeznaczony na faktyczne prace na infrastrukturze.
9. Problem odliczania VAT przez Urząd Gminy Zakład Budżetowy nakreślany przez panią skarbnik nie jest problemem.
Uzasadnienie: Założeniem jest fakturowanie sprzedaży w stawkach VAT bezpośrednio do odbiorców przez Urząd Gminy Zakład Komunalny. Ważne jest określenie wielkości sprzedaży do jednostek gminnych (szkoły GOKIS itp.).
To pozwoli na przeliczenie współczynnika preproporcji z poziomu 12%, nawet do 90 kilku procent. Warunkiem jest prowadzenie w sposób przejrzysty rejestrów
wszystkich kosztów zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków tak, aby mogły być praktycznie powiązane z tą sprzedażą opodatkowaną (koszty bezpośrednie).
Pani Skarbnik musi wykonać symulację nowego współczynnika, uwzględniając powyższe. Taka praca właściwie powinna być wykonana podczas podejmowania decyzji przez Radę Gminy. Jest to bowiem jeden ze składników kosztowych wchodzących do taryfy. Podstawa prawna: Wyrok NSA z 26 czerwca 2018r., sygnatura akt I FSK 219/18
Zródło: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/1198500,rozliczenie-vat-wgminie.html
10. Podanie się do dymisji wszystkich członków Rady Gminy, rezygnacja p. Wójta i rozpisanie nowych wyborów.
Uzasadnienie: Utrata zaufania do ww. osób, błędy, pośpiech, brak odpowiedniej analizy zapotrzebowania jak i szczegółowej kalkulacji finansowej, nie uprawnia do
twierdzenia, że przy zachowaniu tych osób na dotychczasowych stanowiskach, nie dojdzie do podobnej sytuacji w innym obszarze bardzo ważnym dla mieszkańców Gminy. Dlatego rezygnacja p. Wójta i Radnych wydaje się konieczna, a co ważne Gmina nie poniosłaby niepotrzebnego kosztu referendum.
Jednakże jeśli p. Wójt i Radni zechcą trwać na swoich stanowiskach i ich zapał we wdrażaniu swoich pomysłów pomimo wezwań strony społecznej do zastopowania tych prac i przeprowadzenia rzetelnej analizy, należy przeprowadzić referendum, jako demokratyczne narzędzie do nakreślania woli wyborców i mieszkańców Gminy.
Podsumowanie.
Zastosowanie tego projektu praktycznie natychmiast normuje sytuację w Gminie i nie naraża jej na dalsze niepotrzebne koszty...
Rozumiemy powagę sytuacji i dlatego proponujemy bardzo dobre rozwiązanie, do zastosowania praktycznie od ręki. Oczywiście wymaga to wytężonej pracy
urzędników, ale właśnie tego od nich oczekujemy. Tak jak wykazaliśmy powyżej, twierdzenie, że to nie potrzebne koszty jest nieuzasadnione. Dokładnie odwrotnie, wprowadzając ten scenariusz w życie, Gmina nie tylko nie dopłaci, ale pozostaną w jej kasie dodatkowe środki właśnie na tę działalność której oczekujemy: inwestycje, inwestycje, inwestycje i rozwój Gminy.
Jedynym zagrożeniem jest postawa p. Wójta i Rady Gminy, która może zastosować się do tego planu i szybko wyjść z impasu albo dalej trwać w swej nieomylności.
Informujemy również, że zaniechaliśmy pomysłu organizacji protestu i wyrażania swych racji podczas corocznych „Kunickich Szantów”. Może wydaje się, że
to dobra sposobność do kontaktu z wami ale pewnie tak jak wy, jesteśmy spragnieni po prostu spokoju i dobrej zabawy przy muzyce, bez rozwiązywania tak ważnych problemów podczas tego święta.
Z poważaniem
Małgorzata Jawor, Piotr Skorski, Edyta Hoszowska, Grażyna Ślipeńczuk, Paweł Garbicz
oraz wiele innych osób pracujących nad tym projektem Stowarzyszenie Ruch Społeczny Gminy Kunice