Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Jazda rowerem po mieście — czy wymaga specjalnego sprzętu i umiejętności?

Coraz chętniej Polacy przesiadają się z czterech na dwa kółka – przynajmniej w ciepłych miesiącach roku. Powodów jest kilka – jazda rowerem jest tańsza niż samochodem, wydzielone ścieżki i pasy ułatwiają przeprawienie się przez zakorkowane o poranku ulice, a w drodze do i z pracy można od razu zaliczyć codzienną dawkę ruchu. Dla wielu z nas istotna jest również ekologia oraz czysta przyjemność wynikająca z jazdy. Podróżowanie rowerem po mieście różni się znacząco od jazdy terenowej czy dłuższych weekendowych tras. Na czym polega jej specyfika i jak się do niej przygotować?

Jazda rowerem po mieście — czy wymaga specjalnego sprzętu i umiejętności?

Rower miejski – zalety i wady

Po mieście można się przemieszczać każdym rodzajem roweru, choć nie z identyczną skutecznością i przyjemnością. Niedogodności wynikające ze specyfiki szosówek czy MTB nie są jednak na tyle istotne, aby jeden czy drugi rodzaj ramy nie nadawał się do miasta. Niemniej jednak większość osób dojeżdżających do pracy czy szkoły wybiera rowery miejskie.

Ich główną zaletą jest wygoda – wyprostowana postawa rowerzysty i optymalny rozkład ramion przekładają się na komfort jazdy. Dodatkowo na rowerze miejskim można naprawdę sporo przewieźć, instalując koszyk, bagażnik czy fotelik dziecięcy. Największa wada to niewątpliwie waga roweru miejskiego (nawet powyżej 20 kg), a także słaba aerodynamika i amortyzacja.

Specyfika jazdy rowerem po mieście

Jazda miejska nie przez wszystkich jest lubiana. Amatorzy dużych prędkości czy pustych tras będą mieli problem z przestawieniem się na jazdę po mieście. Z każdej strony do rowerzysty dociera ogrom bodźców, musi on szczególnie zwracać uwagę na znaki drogowe i przepisy a częste zakręty i liczne światła osłabiają dynamikę jazdy. Dla większości użytkowników rowerów nie są to jednak problemy na tyle istotne, aby ich zniechęcać. Gorzej z pogodą.

Jeśli rowerem jedziemy do pracy, gdzie nie możemy skorzystać z prysznica, musimy pamiętać o ochronie przed zabrudzeniami, zwłaszcza przy gorszej pogodzie. Nawet na sukienkę czy garnitur warto wtedy założyć kurtkę przeciwdeszczową (sprawdź modele na attiq.net/10-na-rower).

Odzież rowerowa na jazdę miejską – potrzebna czy nie?

Poza kwestią estetyki, jazda miejska najczęściej nie wymaga specjalnego ubioru – pokonujemy tylko krótkie i łatwe trasy, więc spodenki kolarskie niekoniecznie są potrzebne. Jeżeli jednak zależy ci na komforcie, możesz rozważyć optymalną opcję – czyli przebranie się w miejscu docelowym w przywiezione z sobą ubrania.

Sportowa koszulka czy rowerowe getry mają kilka zalet – są komfortowe i odprowadzają wilgoć, a więc chronią w pewnym stopniu przed poceniem się. Dodatkowo nie krępują ruchów i często mają wszyte elementy odblaskowe, co podnosi twoje bezpieczeństwo. Przejrzyj ofertę na https://attiq.net/61-koszulki.

Droga rowerowa, chodnik, jezdnia – gdzie wolno się poruszać rowerem?

Jazda na rowerze wymaga znajomości przepisów ruchu drogowego, niezależnie od tego, dokąd się wybieramy. W mieście świadomość obowiązujących zasad nabiera jednak szczególnego znaczenia, bo przekłada się na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Najwięcej wątpliwości wzbudza zawsze kwestia tego, gdzie w ogóle wolno jechać rowerem.

Oczywiście najlepsza sytuacja to taka, gdy całość trasy można pokonać ścieżką rowerową lub wydzielonym pasem. Jeżeli nie ma takiej opcji, rowerzysta ma prawo wjechać na ulicę i poruszać się nią na tych samych zasadach co samochody (z wyjątkiem dróg oznakowanych jako niedostępne dla rowerów).

Jazda po chodniku jest natomiast dozwolona tylko w kilku określonych przypadkach: gdy nie ma ścieżki rowerowej, a warunki atmosferyczne sprawiają, że poruszanie się ulicą byłoby niebezpieczne, gdy przewozisz dziecko do 10 roku życia (lub gdy jedzie ono na własnym rowerze), a także, gdy nie ma wyznaczonej ścieżki, a samochody poruszają się z dopuszczalną prędkością powyżej 50 km/h.

Niezbędny osprzęt rowerowy – co mówią przepisy i zdrowy rozsądek?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami do obowiązkowego wyposażenia roweru należą przednie i tylne światła (ustawione w trybie migającym lub ciągłym, białe z przodu i czerwone z tyłu), odblask tylny, hamulec oraz sygnał dźwiękowy.

Zdrowy rozsądek podpowiada nam jednak dokupienie innych akcesoriów – np. odblaskowego światła przedniego, odblasków na koła i na pedały czy nawet kamizelki, zwłaszcza jeśli jeździsz ruchliwymi ulicami lub po zmroku.

Zadbaj również o swój komfort i bezpieczeństwo – w chłodniejszych miesiącach przyda się termoaktywna bielizna damska lub męska a o każdej porze roku – kask chroniący przed urazem głowy oraz okulary zabezpieczające przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do oczu.