Starosta triumfuje. RIO odrzuciło uchwałę Rady Powiatu o braku absolutorium
POWIAT JAWORSKI. Zwrot i to o 180 stopni w sprawie nie udzielenia absolutorium zarządowi Powiatu Jaworskiego na czele , którego stoi Starosta Aneta KUCHARZYK. Nad okolicznościami i przebiegiem tzw. sesji absolutoryjnej pochyliło się dzisiaj Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu. I uznało, że Uchwała rady Powiatu Jaworskiego o nie udzieleniu absolutorium jest...nieważna.
" Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu stwierdza nieważność uchwały Rady Powiatu Jaworskiego o nieudzieleniu Zarządowi Powiatu Jaworskiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2022 rok podjętej na sesji nr LXVIII w dniu 29 czerwca 2023 r. — wobec istotnego naruszenia art. 12 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 i z 2023 r. poz. 572).
Uzasadnienie
W dniu 4 lipca 2023 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął wyciąg z protokołu obrad LXVIII sesji Rady Powiatu Jaworskiego z dnia 29 czerwca 2023 r. podpisany przez Przewodniczącego Rady Powiatu Jaworskiego zawierający opis przebiegu pkt 7 sesji, w przedmiocie rozpatrzenia i podjęcia
uchwał w sprawach:
a) udzielenia wotum zaufania Zarządowi Powiatu Jaworskiego,
b) rozpatrzenia i zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2022 wraz ze sprawozdaniem
Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2022 rok,
c) absolutorium dla Zarządu Powiatu Jaworskiego za rok 2022.
W wyciągu protokołu, w części dotyczącej rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla
Zarządu Powiatu Jaworskiego za rok 2022 zapisano, że: „Uchwała Nr LXVIII/337/23 w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Jaworskiego za rok 2022, nie została podjęta przy 6 głosach „za”, 4 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się” /w głosowaniu brało udział 12 radnych/”.
Wbrew zapisom protokołu z LXVIII sesji Rady, że uchwała „nie została podjęta”, należy stwierdzić, że sprawa absolutorium została rozstrzygnięta i Rada Powiatu Jaworskiego podjęła uchwałę o nieudzieleniu absolutorium.
Wskazuje się, że w orzecznictwie sądowo-administracyjnym prezentowany jest pogląd, że „Dokument odzwierciedlający treść uchwały, podpisany przez przedstawiciela organu jest de facto odpisem uchwały. tego organu”.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu ustaliło i zważyło, co następuje:
Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu Jaworskiego absolutorium głosowało (przy 12 obecnych i 5 nieobecnych) 6 radnych, 4 radnych było przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Bezwzględna większość głosów w przypadku siedemnastoosobowej Rady oznacza konieczność akceptacji projektu uchwały przez dziewięciu radnych. Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 i z 2023 r. poz. 572), zwanej dalej „u.s.p.”, „Uchwałę w sprawie absolutorium rada powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu”, co — przy ustawowym składzie Rady Powiatu Jaworskiego wynoszącym 17 radnych — oznacza, że
uchwała o udzieleniu absolutorium Zarządowi nie została podjęta.
W ramach pkt 7a porządku obrad przed głosowaniem uchwały w sprawie wotum zaufania dla Zarządu Powiatu, prowadzona była dyskusja, w której negatywną ocenę działalności Zarządu Powiatu przedstawił Przewodniczący Klubu Radnych „RAZEM” podsumowując przy tym, że Klub Radnych zagłosuje przeciw wotum zaufania i przeciw absolutorium dla Zarządu Powiatu. Negatywna ocena działalności Zarządu Powiatu dotyczyła głównie braku pomysłu na funkcjonowanie Powiatu w bliższej i dalszej przyszłości odnośnie do Powiatowego Zespołu Schronisk Młodzieżowych w Jaworze i „Pałacyku” w Muchowie (podkreślone przez
Przewodniczącego Klubu jako konsekwentne stanowisko od dwóch lat i dzisiaj po raz trzeci), niewykazywania zainteresowania pustostanem w Kaczorowie po byłym Domu Dziecka oraz pozycji Powiatu Jaworskiego w rankingu wydatków inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego za lata 2017–2019 i lata 2019–2021 według czasopisma „Wspólnota”. Przewodnicząca Zarządu Powiatu ustosunkowała się do powyższych zastrzeżeń.
W ramach pkt 7b przed podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2022 wraz ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2022 rok, Przewodniczący Rady zwrócił się do Skarbnik Powiatu z zapytaniem odnośnie do zauważonego w wykonaniu budżetu na 2022 r. ogromnego niewykonania planu wydatków w ramach paragrafów dotyczących zakupu materiałów i wyposażenia i zakupu usług pozostałych. Pytanie postawione zostało w kontekście planowanej emisji obligacji w wysokości 8 mln zł w roku budżetowym 2023 i potrzeb zadłużania się Powiatu, skoro z wykonania roku 2022 w wymienionym zakresie wydatków występują duże „oszczędności”. Skarbnik Powiatu ustosunkowała się do postawionego pytania. Dalsza dyskusja w tym punkcie odnosiła się do planowania budżetowego roku 2023.
W ramach pkt 7c przed głosowaniem uchwały w sprawie absolutorium przedstawione zostało głosowanie Komisji Rewizyjnej, nie rozstrzygające w kwestii głosowania nad opinią o wykonaniu budżetu i wnioskiem w sprawie absolutorium (2 głosy za, 2 głosy przeciw, 1 głos wstrzymujący się). Po przeanalizowaniu wymienionych dokumentów oraz nagrania z sesji w części dotyczącej absolutorium Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu stwierdza, że badana uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 12 pkt 6 u.s.p. Przepis ten stanowi, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu. Powołana regulacja oznacza, że kwestia udzielenia lub nieudzielenia absolutorium warunkowana być powinna wyłącznie zagadnieniem prawidłowości wykonania budżetu powiatu, a nieudzielenie absolutorium poprzedzone być powinno dokonaniem jednoznacznej negatywnej oceny jego wykonania. absolutorium, nie wykaże i nie uzasadni,
W ocenie Kolegium ww. kryteria prawidłowo przeprowadzonej oceny absolutoryjnej nie zostały spełnione przy podejmowaniu badanej uchwały.
Dokonana w trakcie sesji absolutoryjnej ocena — ocena negatywna — nie wynikała z kompleksowej analizy wykonania budżetu. W jej trakcie nie padły argumenty odnoszące się do realizacji budżetu za 2022 rok. Zauważyć należy, że w 2022 r. dochody zrealizowano w wysokości 82.231.128,58 zł (99,79% planu), w tym dochody majątkowe w kwocie 5.666.581,69 zł (99,92% planu), wydatki budżetowe wykonano natomiast w wysokości 83.251.857,27 zł (78,92% planu), w tym wydatki majątkowe w kwocie 13.811.785,79
zł (64,95% planu). Budżet Powiatu Jaworskiego zamknął się deficytem w wysokości 1.020.728,69 zł, przy planowanym deficycie w wysokości 23.088.100,22 zł.
W ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu podjęcie na sesji Rady Powiatu Jaworskiego w dniu 29 czerwca 2023 r. uchwały o nieudzieleniu Zarządowi Powiatu absolutorium nie zostało poprzedzone dokonaniem oceny wykonania budżetu Powiatu Jaworskiego w roku 2022, która uzasadniałaby
nieudzielenie absolutorium z tego tytułu.
Nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych niż wykonanie budżetu stanowi istotne naruszenie art. 12 pkt 6 u.s.p."
Co dalej ? oczywiście na powyższą uchwałę Radzie Powiatu Jaworskiego przysługuje skarga, którą wnosi się do WSA.