Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Kolej wróciła do Chocianowa... Za 6 tygodni pierwszy pociąg zabierze pasażerów!

CHOCIANÓW.  Zrewitalizowane i gotowe do uruchomienia połączeń są dwie linie kolejowe w północnej części województwa. Dzięki zakończonej modernizacji linii nr 303 i 316 już od grudnia Chocianów – po 22 latach – wraca na kolejową mapę Polski.

To część ambitnego i niespotykanego w skali kraju projektu Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Dzięki konsekwentnym działaniom przejmowane są od państwa nieczynne linie kolejowe. Kolejne kroki to ich rewitalizacja i przywracanie połączeń pasażerskich.

Kolej wróciła do Chocianowa... Za 6 tygodni pierwszy pociąg zabierze pasażerów!

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął już od państwa ponad dwadzieścia linii kolejowych na terenie całego regionu. Dzięki temu projektowi pociągi pasażerskie znów zaczęły jeździć z Dzierżoniowa do Bielawy, a w niedalekiej przyszłości, po wielu latach przerwy, koleją dojedziemy m.in. do uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju, czy położonego u stóp Śnieżki Karpacza.

 - Przywrócenie połączeń kolejowych do Chocianowa to efekt wielu rozmów, a także zaangażowania ze strony gminy. Dzięki tej inwestycji blisko ośmiotysięczny Chocianów uzyska bezpośrednie połączenie z Legnicą, Wrocławiem i innymi miejscowościami na Dolnym Śląsku – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
– Przywrócenie połączeń kolejowych do Chocianowa to efekt wielu rozmów, a także zaangażowania ze strony gminy. Dzięki tej inwestycji blisko ośmiotysięczny Chocianów uzyska bezpośrednie połączenie z Legnicą, Wrocławiem i innymi miejscowościami na Dolnym Śląsku . Regularnie przejmujemy lokalne linie kolejowe w celu ich rewitalizacji oraz ponownego uruchomienia połączeń, bo chcemy, aby Dolnoślązacy mogli swobodnie poruszać się koleją po całym województwie i móc docierać nią także do większych komunikacyjnych węzłów. Regionalna kolej dosłownie otwiera okno na świat – dodaje.

W relacji Legnica – Chocianów w pierwszym okresie realizacji pojedzie 6-8 par pociągów. Pasażerowie z Chojnowa i Chocianowa dojadą również do Wrocławia. Wraz ze wzrostem liczby podróżnych, oferta przewozowa będzie systematycznie rozwijana i dostosowana do potrzeb mieszkańców regionu. Trasę obsłużą pociągi Kolei Dolnośląskich, które umożliwią mieszkańcom codzienny dojazd do miejsc pracy czy szkoły.

Linie 303 i 316 przejęte zostały w 2019 i 2020 roku. Prace przygotowawcze, projektowe oraz te związane z rewitalizacją w terenie przeprowadzono niezwykle sprawnie i skutecznie. Już za niecałe dwa miesiące pociągami regionalnego przewoźnika pojadą tam pierwsi pasażerowie.

Z myślą o rewitalizacji linii do Chocianowa, Koleje Dolnośląskie remontują dwa szynobusy z serii SA109. Co prawda naprawa pojazdów nie zakończy się do grudnia bieżącego roku, jednak docelowo to właśnie one mają kursować z Legnicy do Chocianowa.

Rewitalizacja linii 303 od początku była związana z identycznymi pracami na fragmencie linii kolejowej 316, na odcinku Chojnów – Rokitki. Stało się tak, ponieważ władze województwa dolnośląskiego zdecydowały, że pociągi do Chocianowa będą kursować właśnie fragmentem linii 316, przez Chojnów oraz Białą Dolną (dzięki rewitalizacji, ta miejscowość także wróci na kolejową mapę regionu). Zarówno Chojnów jak i Rokitki aktualnie mają już dostęp do kolei, z racji umiejscowienia przy ważnych liniach kolejowych, odpowiednio w kierunku Bolesławca i Węglińca oraz Żagania i Żar.

Linia 316 została zrewitalizowana i ma zakończoną procedurę odbiorową.

- Samorząd Województwa Dolnośląskiego łącznie przejmuje od państwa prawie 340 km nieczynnych od lat linii kolejowych. Dzięki temu ogromnemu projektowi władze regionu realizują jeden ze swoich priorytetów, jakim jest walka z komunikacyjnym wykluczeniem mieszkańców wszystkich zakątków Dolnego Śląska - mówi Piotr KARWAN, radny Sejmiku Dolnoślaskiego. - Chciałbym podkreślić, że kolejowy sukces władz Dolnego Śląska nie byłby  możliwy gdyby nie wspólpraca z samorządem Chocianowa i burmistrzem Tomaszem KULCZYŃSKIM.

Powiązane wpisy